Pöydällä kannettava tietokone, teemuki, vihko ja kynä. Käyttäjästä näkyvissä käsivarsi jossa kello, villatakkia ja sinistä puseroa. Kuvituskuva.
Kurssimme ovat osallistujille maksuttomia. Kurssien ohjelma on ryhmämuotoista ja päivittäin ohjattua ohjelmaa on noin kuusi tuntia. Kursseille haetaan sähköisesti tai paperisella lomakkeella.

Kurssit maksuttomia

Kurssit ovat osallistujille maksuttomia. Kustannuksia voi tulla matkoista kurssipaikalle.  Matkakulujen korvauskäytäntö muuttui 1.1.2022 alkaen, kts jäljempänä oleva teksti.

Majoitus ja ruokailu

Pääsääntöisesti majoittuminen kursseilla on kahden hengen huoneissa, perhekursseilla toki perhehuoneissa, lasten ikä huomioiden. Terveydellisten syiden perusteella voit saada yhden hengen huoneen, tähän tarvitsemme lausunnon esim. hoitavalta lääkäriltä. Toimita lausunto mahdollisimman pikaisesti meille. Jos muusta syystä haluat yhden hengen huoneen, joudut maksamaan lisämaksun itse sekä sopimaan huoneesta suoraan kurssipaikan kanssa. Huomioithan, että yhden hengen huoneita on tarjolla rajallinen määrä.

Kurssiohjelmaan kuuluu täysihoito: aamiainen, lounas, päiväkahvi ja päivällinen. Perhekursseilla on myös iltapala. Erikoisruokavaliot ilmoitetaan kurssille hakiessa.

Kurssien ohjelma

Kurssien ohjelma muodostuu ryhmämuotoisesta toiminnasta. Menetelminä käytetään ryhmäkeskusteluja, alustuksia, pienryhmätyöskentelyä, toiminnallisia ja luovia menetelmiä sekä liikuntaa.

Jokaisen ryhmäläisen panos on yhtä merkittävä, joten on suotavaa että kurssilaiset osallistuvat sovittuun ohjelmaan. Päivittäin ohjattua ohjelmaa on noin kuusi tuntia. Lisäksi kurssilaiset voivat osallistua kurssipaikan järjestämään vapaa-ajan ohjelmaan.

Kurssille hakeminen ja valinnat

Kursseillemme haetaan ensisijaisesti sähköisesti, linkki alempana. Jos et pysty täyttämään sähköistä hakemusta, voit tulostaa ja postittaa hakemuksen meille (lomake ja osoite alempana). Tarvittaessa saat paperisen lomakkeen ottamalla meihin yhteyttä.

Yleensä hakuaika kursseille päättyy vajaa kaksi kuukautta ennen kurssin alkua. Voit hakea useammalle kurssille. Sähköisesti hakiessasi tee jokaisesta kurssista oma hakemus. Paperisella lomakkeella hakiessasi voit merkitä lomakkeen yläreunaan kaikkien kurssien nimet.

Kurssivalinnasta ilmoitetaan kolmen viikon kuluessa hakuajan päättymisestä. Valintakriteereinä käytetään ensisijaisesti hakemuksessa olevia perusteluja kurssin tarpeesta. Myös kurssilaisten elämäntilanne pyritään huomioimaan, jotta kurssilaiset saisivat parhaan hyödyn kurssista. Sivun alareunasta löydät yksityiskohtaiset valintakriteerit kursseille.

Jos olet hakemassa perhe- tai parikurssille, niin jokaisen perheenjäsenen tulee täyttää oma lomake, näin saamme kaikkien tiedot esim. ruokailua varten.

Matkakulut

Kurssit toteutetaan Veikkauksen tuotoista rahoitettavalla, STEAn myöntämällä avustuksella.  STEA:n avustuspäätöksen mukaan Invalidiliitto voi korvata kurssilaisten matkakulut, mutta osallistujan tulee perustella tarve matkakustannusten korvaamiselle hakemuksessaan.  Matkakulut korvataan samoilla käytännöillä kuin Kelan maksamat matkakorvaukset:

- omavastuu on 25€/yhdensuuntainen matka

- matka tulee tehdä halvimman kulkuvälineen mukaan

- oman auton käyttö perusteltava erikseen

- taksin tai esteettömän taksin käytöstä on sovittava erikseen

Yleisenä matkojen korvaamisen perusteina ovat:

- pystyn osallistumaan kurssille vain jos minulle myönnetään matkakorvaukset

- toimintakykyni rajoitteiden vuoksi en pysty käyttämään julkisia kulkuvälineitä

- kotiseudullani julkinen liikenne toimi heikosti, mikä aiheuttaa kohtuuttoman pitkän matkustusajan tai kohtuuttomia matkajärjestelyjä

Matkakorvaukset maksetaan kurssin jälkeen matkalaskulla. Taksimatkojen laskutus sovitaan erikseen taksiyhtiön kanssa.

Tulostettavan ja postitse toimitettavan hakulomakkeen saat tästä.

Postita paperinen hakemus/liitteet osoitteeseen:

Sopeutumista tukevat kurssit
Invalidiliitto ry
PL 2000
70601 Kuopio

Valintakriteerit kurssille

Jokaisen hakijan hakemus arvioidaan ja tarkastetaan täyttyvätkö kurssille valintaa edellyttävät valintakriteerit. Kaikkia kursseja koskevat yhteiset valintakriteerit löytyvät alla olevasta dokumentista.

Lisätietoja kursseista

Kuntoutusasiantuntija Hannu Kapanen p. 044 4650 555 tai
Suunnittelija Ulla Leivo-Lahti p.044 7650 678
Sähköpostitse: etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi