Helppo liikkua 2024
Kansainvälistä esteettömyys- ja saavutettavuuspäivää (GAAD) vietetään joka toukokuun 3. torstai, tänä vuonna 16.5. Invalidiliitto viettää Helppo liikkua -viikkoa 13.–19.5.2024.

Vuoden 2024 teemana on turvallinen liikkuminen liikenteessä. Viikon aikana haluamme kiinnittää huomiota turvalliseen liikkumiseen liikenteessä, kun henkilöllä on fyysinen vamma ja/tai hän käyttää liikkumisen apuvälinettä. Teemme yhteistyötä Liikenneturvan kanssa.

Kampanjan tavoitteina on tietoisuuden/ymmärryksen laajentaminen siitä, mitä liikenteen esteettömyys ja saavutettavuus tarkoittaa erilaisille liikkujille.

Turvallinen liikkuminen liikenteessä vaatii toistemme huomioon ottamista ja ennakointia. Liikenneympäristön tulisi ihanneolosuhteissa olla tasa-arvoinen ja esteetön. Autojen, perinteisten polkupyörien ja jalankulkijoiden joukossa liikkuu paljon ihmisiä käyttäen erilaisia liikkumisen apuvälineitä. Heidän fyysinen vammansa ei välttämättä näy päällepäin, mutta se voi vaikuttaa esimerkiksi tasapainoon, havainnointiin ja arviointikykyyn. Nämä seikat puolestaan vaikuttavat toimimiseen liikenteessä. Vaikkapa siihen, miten voin ylittää tien turvallisesti. Autoilijat ja polkupyöräilijät eivät välttämättä osaa ottaa huomioon hidasta ja epävarmaa liikkumista, yhtäkkiä pysähtyvää liikettä tai säikähdystä, joka aiheuttaa liikesuunnan muutoksen.

Myös hyvin nopeasti yleistyneet sähköavusteiset polkupyörät ja muut kevyet jalankulkua avustavat laitteet, kuten sähköpotkulaudat ja sähkömoottorilla varustetut henkilökuljettimet tuovat oman ulottuvuutensa ja haasteensa turvalliseen liikkumiseen liikenteessä. Näillä laitteilla on mahdollista liikkua erittäin nopeasti ja äänettömästi sekä muuttaa kulkusuuntaa hyvin nopeasti, jolloin muiden liikennekäyttäytymisen ja lähiliikkumisen arviointi hankaloituu. Eteen saattaa tulla yllättäviä ja vaarallisiakin tilanteita.

Invalidiliitto kampanjoi aiheesta viikon aikana valtakunnallisesti, ja jäsenyhdistykset järjestävät erilaisia esteettömiä tapahtumia ympäri Suomea.

Paikkakuntia, joilla kampanja esimerkiksi toteutetaan:

• Akaan Seudun Invalidit ry

• Hyvinkään Invalidit ry

• Tampereen Seudun Invalidit ry

Kysy lisää oman paikkakuntasi Helppo liikkua -viikon tapahtumasta paikallisesta yhdistyksestäsi. Löydät yhteystiedot tästä.

Tälle sivulle kootaan kaikki kampanjan aikana julkaistavat artikkelit. Voit seurata Helppo liikkua -viikon tapahtumia somessa ja osallistua keskusteluun tunnisteella #HelppoLiikkua, muistathan siis käyttää sitä postauksissasi. Voit myös halutessasi tägätä Invalidiliiton mukaan postaukseesi. (Kampanjaviikon tiedotteen löydät täältä.)

Seuraa Invalidiliittoa somessa:

Facebook: https://www.facebook.com/Invalidiliitto​
Twitter: https://twitter.com/Invalidiliitto​
Instagram: https://www.instagram.com/invalidiliitto/​
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/invalidiliitto

Lisätietoja ja materiaalit:

Markus Pitkänen, viestintäasiantuntija, markus.pitkanen@invalidiliitto.fi

Seuraa kansainvälisen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivän (Global Accessibility Awareness Day) tapahtumia verkossa.

Julkaisut

Täydennetään myöhemmin.