Kuvituskuva.
17.12.2020
Etäsopeutumisvalmennusta on järjestetty noin vuoden ajan ja tulokset ovat olleet kannustavia. Kursseille osallistuneilta on saatu myönteistä palautetta, ja etenkin näinä poikkeuksellisina aikoina etätapaamiset on koettu monin tavoin hyödyllisiksi. Etäkursseja järjestetään eri teemoilla myös tulevana vuonna.

Etäsopeutumisvalmennusta on järjestetty yli 10 asiantuntijaorganisaation ja liiton voimin.

– Etäsopekursseja toteutettiin vuonna 2019 yhteensä 12 ja tämän vuoden keväällä 3. Kurssien seurantatapaamiset olivat kolme kuukautta kurssien päättymisestä. Uusia kursseja on muokattu näiden yhteydessä toteutetun tutkimuksen tulosten perusteella. Ryhmäkeskustelut ja vertaistuki ovat olleet osallistujille tärkeitä, hankevetäjä ja Invalidiliiton tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala kertoo.

Sosiaalista tukea ja uusia näkökulmia voi saada etänäkin

Koronakeväänä 30-vuotispäiviään viettänyt Karoliina Välimäki etsi itselleen sopivaa tukimuotoa ja Googlesta löytyi kuin tilauksesta Rohkeasti Mä! -kurssi. Välimäki pääsi ikänsä puolesta vielä osallistumaan nuorille suunnatulle kurssille ja sai siitä apua opiskelustressiin sekä sosiaalista tukea yksinäisyyteen.

– Oli hyvä, että kurssi toteutui, sillä tilanteeni olisi voinut mennä paljon huonommaksi. Kyllä se yksinäisyys tuntui pahalta keväällä, kun ei voinut nähdä ystäviä ja perhettä. Kaikki me ollaan samassa tilanteessa, eikä olla yksin näiden asioiden kanssa, vaikka siltä välillä tuntuukin, Välimäki kertoo.

Hän on ollut syntymästään saakka CP-vammainen ja erilaiset toimintarajoitteet kuormittavat arkisia askareita. Hän opiskelee Oulun aikuislukiossa, ja välillä myös koulutyöt stressaavat. Yhtenä kurssin tavoitteena olikin, että hän osaisi ottaa asioita vähän rennommin.

Toinen häntä vaivannut asia oli toisten ihmisten ennakkoluulot häntä kohtaan, tai oikeastaan kuvitelma siitä, että muut näkisivät hänet vain vammansa kautta. Muiden osallistujien kokemukset ja ohjaajien tuki auttoivat ymmärtämään, että ehkä he kuitenkin näkevät hänet ensisijaisesti ihmisenä.

– Vieraista ihmisistä helposti olettaa, että he eivät näe minussa ihmistä vamman takana ja siihen tarvitsin tukea. Kurssiohjaajat osasivat kysyä oikeanlaisia kysymyksiä kuten voisitko ajatella näin tai oletko ajatellut tätä. Se oli iso asia ja vaikka ajatukset eivät noin lyhyessä ajassa muutukaan, niin sain kuitenkin uusia näkökulmia aiheeseen.

Välimäelle Teams-toteutus sopi erinomaisesti. Hän piti tehtävistä, joita kurssivetäjiltä saivat, mutta antoisimpana hän mainitsi kuitenkin keskustelut muiden vertaisten kanssa. Hän oli positiivisesti yllättynyt siitä, että etäyhteydelläkin voidaan saada aikaiseksi antoisaa vuorovaikutusta – videon kanssa tai ilman.

– Etäkurssi sopii erityisesti ihmisille, joiden on hankala lähteä kotoa. Ja näin korona-aikana on hyvä, kun palvelut tuodaan kotiin ja pystyy olemaan ihmisten kanssa tekemisissä toimintarajoituksista huolimatta, Välimäki kiittelee.

Etäkuntoutus saattaa olla monille parempi ja jopa ainoa vaihtoehto

Tukea työelämässä jaksamiseen -kurssin ilmoitus tuli Tarja Surakan, 56, eteen juuri sopivalla hetkellä, kun hän etsi verkosta tietoa muuttuneeseen tilanteeseensa. 30 vuotta sitten leikattu sydän oli osoittanut merkkejä, että uusi leikkaus saattaisi olla edessä.

– En ole koskaan hakenut minkäänlaista tukea itselleni. Nyt oli sellainen tunne, että halusin käsitellä asioita ja varautua tulevaan, Surakka kertoo motivaatiostaan osallistua kurssille.

Yksinyrittäjällä oli suuri huoli tulevaisuudesta ja hän mietti, että mitä voisi itse tehdä valmistautuakseen mahdolliseen pitkään sairauslomaan.

– Halusin selkeyttää itselleni, miten toimin mahdollisen sairausloman aikana. Oli ahdistunut olo omasta terveydentilasta sekä huoli lähiomaisen sairastumisen vuoksi. Minulle on luontevaa selkeyttää asioista puhumalla, mutta en kuitenkaan halua kuormittaa läheisiäni huolillani, hän kertoo syyksi, miksi haki etäsopeutumisvalmennuskurssille.

Surakan mielestä kynnys on matalampi, kun kurssille voi osallistua kotoa, eikä tarvitse matkustaa useamman tunnin päähän fyysiseen tilaisuuteen. Myös introvertin voi olla mukavampi ottaa osaa keskusteluun etäyhteyden välityksellä.

– Etänä olen rohkeampi osallistumaan ja kertomaan enemmän omista asioistani, kun en ole katseiden ristitulessa, hän kertoo.

Ryhmässä tunteet tulevat herkemmin pintaan, ja joku saattaa kokea olonsa haavoittuvaksi muiden edessä. Verkon yli tunteitakin pystyy käsittelemään helpommin.

– Ei pelota, että romahtaisi ryhmän edessä. Olen tällaisissa henkilökohtaisissa tilanteissa hieman introvertti. Etätoteutuksessa saan olla itsekseni, vaikka olen muiden kanssa, hän kuvailee tuntemuksiaan.

Ohjaajat onnistuivat Surakan mielestä luomaan turvallisen tunnelman, ja muiden vertaisten kokemukset antoivat perspektiiviä omaan tilanteeseen.

– Hyvä ilmapiiri kannatteli ja oma pää jäsentyi puhumalla, vaikka kaikilla osallistujilla oli erilaiset arjen haasteet, hän kiittelee.

Tarja Surakka kokee, että kurssin käytyään hän on varautunut tulevaan paremmin eikä epävarmuus enää ahdista. Sydänleikkaus voi olla edessä kuukauden tai vuoden päästä ja tilannetta tarkkaillaan, mutta asia ei enää paina mieltä päivittäin.

– Etäkurssit ovat ihan uusi mahdollisuus ja voi olla joskus jopa parempi vaihtoehto kuin aikaisemmat. Anti voi olla sama etänä tai läsnä. Ainakin tämä on yksi hyvä vaihtoehto, sillä joku sopii yhdelle ja toinen jollekin muulle, Surakka summaa.

Vuoden 2021 Etäsopekurssit ja hakulomakkeen löydät sivustolta www.etäsope.fi.

Rohkeasti mä
Sinulle alle kolmekymppinen, jolla sairaus tai vamma on ollut pitkään osa elämääsi.

Tukea työelämässä jaksamiseen
Sinulle, jolla on sairaus tai vamma ja joka tarvitset tukea työssä jaksamiseen tai työhön paluuseen.

Keinoja omaan hyvinvointiin
Sinulle, jolla on sairaus tai vamma ja joka haluat vahvistaa omaa hyvinvointiasi.

Harvinaisena joukossa
Sinulle, jolla on harvinaissairaus.

Teksti: Katja Kuusenmäki