Avustajakoira

Elämää avustajakoiran kanssa

Avustajakoiran käyttäjälle koira on päivittäinen tuki ja turva, kumppani ja ystävä. Koira kulkee Topin ja Annan mukana käytännössä joka paikassa ja auttaa itsenäisessä elämässä.

Peesari avustajakoirakon tukena

Vapaaehtoistyöntekijät eli peesarit toimivat Invalidiliiton avustajakoiran käyttäjän tukihenkilöinä asiakkaan omalla paikkakunnalla. Tehtävät vaihtelevat koirakon tarpeen mukaan puhelinkontaktista yhteisiin lenkkeihin ja ongelmatilanteiden ratkomiseen.

Avustajakoiran hakeminen

Avustajakoiraa voi hakea fyysisesti toimintarajoitteinen henkilö, jolle avustajakoira olisi hyödyksi päivittäisissä toimissa ja arjessa. Koulutettu avustajakoira luovutetaan käyttäjälle maksutta, ja käyttäjä vastaa koiran ylläpitokustannuksista.

Avustajakoirakalenteri

Tarve avustajakoirille on huutavan suuri. Vähäisten varojen takia avustajakoiria valmistuu vain muutamia vuodessa, kun tarve olisi kymmenille. Koiraa voi joutua odottamaan jopa kymmenen vuotta. Se on liian pitkä aika. Sinä voit auttaa!

Apuvälineet

Liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön sujuva arki ja hyvä elämänlaatu edellyttävät toimivia apuvälineitä. Ne auttavat selviytymään itsenäisesti kotona ja ja kodin ulkopuolella sekä ehkäisemään toimintakyvyn heikentymistä. Apuvälineiden avulla voidaan edistää kuntoutumista, tukea, ylläpitää sekä parantaa liikkumiskykyä ja toimintakykyä jokapäiväisissä toiminnoissa.