26.9.2017
Teknologiayritys Cuuma Communications Oy ja sen tytäryhtiö Koiramerkki-palvelu ovat solmineet kaksivuotisen sponsorisopimuksen Invalidiliiton avustajakoiratoiminnan kanssa.

Sopimuksen aikana Cuuma rahoittaa yhden avustajakoiran koulutuksen pennusta aina luovutusikäiseksi arjen sankariksi.

"Tulemme innolla seuraamaan tätä kahden vuoden matkaa. Jakamalla sitä Cuuman, Koiramerkin sekä Invalidiliiton eri kanavissa, saavutamme myös lisää näkyvyyttä tärkeälle asialle. Projektin lopussa odottaa kiitoksista suurin, kun valmistunut avustajakoira luovutetaan uuteen perheeseen ja sitä tarvitsevan vammaisen ihmisen elämänlaatu paranee huomattavasti", kertoo Cuuman toimitusjohtaja Jani Hartikainen.

Avustajakoirista on suuri pula

Omaa avustajakoiraa jonottaa tällä hetkellä yli 60 ihmistä ja pahimmillaan koiraa voi joutua odottamaan jopa kymmenen vuotta. Siksi Invalidiliitossa annetaan suuri arvo nyt solmitulle sopimukselle.

”Tämä on meille todella tärkeä tuki, sillä valmiin avustajakoiran hankintahinta on noin 20 000 euroa. Toisin kuin näkövammaisten opaskoirat, avustajakoirat eivät ole julkisen rahoituksen piirissä. Koirien hankinta onkin täysin riippuvaista Veikkauksen pelituotoista jaettavista avustuksista sekä yritysten ja yksityishenkilöiden lahjoituksista”, toteaa Invalidiliiton keräyspäällikkö Petri Äikiä.

”Fyysisesti vammaiselle ihmiselle avustajakoirasta on valtava apu. Koira on elävä apuväline, joka auttaa omaa ihmistään monissa arkisissa askareissa. Avustajakoira osaa esimerkiksi avata ja sulkea ovia, sytyttää ja sammuttaa valoja, tilata hissin, nostaa ja noutaa tavaroita sekä avustaa pukeutumisessa ja riisuuntumisessa”, Äikiä jatkaa.

Lisätietoja:
Keräyspäällikkö Petri Äikiä, Invalidiliitto ry, p. 0400 664 976, petri.aikia@invalidiliitto.fi
Varainhankinnan suunnittelija Elina Lakso, Invalidiliitto ry, p. 040 962 3452, elina.lakso@invalidiliitto.fi
Asiakkuusjohtaja Kirsi-Maria Biaudet, Cuuma Communications Oy, p. 040 517 9994,
kirsi-maria.biaudet@cuuma.com