Avustajakoiran käyttäjä
Avustajakoiran käyttäjälle koira on päivittäinen tuki ja turva, kumppani ja ystävä. Koira kulkee Topin ja Annan mukana käytännössä joka paikassa ja auttaa itsenäisessä elämässä.

Anna Pasanen ja Nella

"Teen töitä vertaiskuntouttajana, ja Nella kulkee mukanani töissä. Samalla kuntoutujat pääsevät tutustumaan avustajakoiraan. Nella auttaa minua nostamalla pudonneita tavaroita, riisumalla takkia ja tarvittaessa vetämällä pyörätuolia pieniä pätkiä hankalassa maastossa. Vapaa-ajalla Nella on mukanani harrastuksissa, rugbykentän laidalla, tallilla ja kuntosalilla. Työn vastapainoksi koira tarvitsee myös vapaa-aikaa, ja kesäisin mikään muu ei ole mukavampaa kuin seurata vettä rakastavan koiran pulikointia."

Topi Sinivuori ja Chili

"Kuulin kuntoutuksessa ensimmäistä kertaa avustajakoirasta. Aluksi mietin, voiko koirasta tosiaan olla niin paljon apua. Olen koiran myötä huomannut, että se todellakin tuo minulle itsenäisyyttä ja vapauden mennä. Se myös pakottaa lähtemään lenkille ja ulos kotoa. Ja kun ulkoilee, tapaa ihmisiä ja ystäviä. Chilin tärkein tehtävä on olla läsnä joka päivä. Olen etuoikeutettu, koska minulla on avustajakoira, joka mahdollistaa näinkin tasapainoisen ja hyvän elämän. Chili ei ole ainoastaan työntekijä, apuväline, lemmikki tai ystävä, vaan näiden neljän asian yhdistelmä. Se on tuonut minulle itsenäisyyden takaisin."

Avustajakoiran käyttäjien oma yhdistys Avustajakoira – Assistenthund ry tukee käyttäjiä ja järjestää erilaista vertaistukitoimintaa.