Sote

Vammaispalvelut ja Sote, rakenteiden muutoksissa

Vammaislainsäädäntöä ollaan uudistamassa ja samanaikaisesti sen toimeenpanevan viranomaisrakenne, eli Sote -uudistus ja maakuntarakenne on uudistumassa. Olemme historiallisen suuren uudistuksen tilassa.

Vammaisfoorumin uusi hallitus valittu!

Vammaisfoorumi ry, tuo vammaisjärjestöjen emojärjestö, katsoo ensi vuoteen uudella otteella ja uusin voimin.

Sotetarkastuslista

Invalidiliitossa on laadittu tarkistuslista sote- ja maakuntauudistuksen alueellisen ja paikallisen vaikuttamistyön tueksi.

Sote-kiertue jatkuu taas syksyllä

Invalidiliiton Ota sote haltuun! -kiertueella keskustellaan sote-uudistuksesta ja vammaispolitiikan ajankohtaisista asioista sekä saadaan välineitä alueelliseen vaikuttamiseen.

Vammaisten yksilölliset palvelut ja yhdenvertaisuus turvattava valinnanvapauslainsäädäntöä uudistettaessa

Invalidiliitto ry on arvioinut sote-uudistukseen liittyvää valinnanvapauslainsäädäntöä. Liitto pitää sote-uudistusta tarpeellisena ja suhtautuu valinnanvapauteen myönteisesti, mutta epäilee mahdollisuuksia toteuttaa tavoitteet esitetyllä aikataululla. Erityisesti valinnanvapauteen liittyvän arvioinnin tekemistä hankaloittaa se, että niin moni asia on vielä auki.

Näkökulmia sote-uudistukseen

Invalidiliiton kahdeksan kohdan ohjelma nostaa esiin vammaisen ihmisen näkökulmasta sote-uudistuksen keskeisimmät asiat.

Sote-sanastoa

Sote-uudistus tuo mukanaan monenkirjavaa termistöä, joka ei välttämättä aukea kovin helposti. Tällä sivulla avataan sote-uudistuksen kiemuroita terminologian kautta.

Ota sote haltuun Seinäjoella

Invalidiliiton sote-kiertue pysähtyy Seinäjoelle 18.3. Kiertueen tavoitteena on lisätä tietoa ja keskustella sote-uudistuksesta ja ajankohtaisesta vammaispolitiikasta sekä saada välineitä alueelliseen vaikuttamiseen. Mukana sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntija Päivi Saukko ja sisäministeri Paula Risikko.

Aika: 18.3. 2017 klo 10-16
Paikka: Sokos Hotel Lakeus, Seinäjoki
Tilaisuus on kaikille avoin. Osallistumismaksu jäseniltä 20 € ja muilta 25 €, sisältää lounaan ja kahvin.