Vertaistuki

Helena Skogström, Klaukkala

Diagnoosi: Reisi-amputaatio, alavartalon murskavammat liikenneonnettomuudessa

Jenni Kuusela

Toimin Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelijana. Tehtäviini kuuluu muun muassa yksikön toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä harvinaisten asioihin vaikuttaminen. Vastaan työssäni vertaistukitoiminnasta, harvinaisille suunnattujen tapahtumien järjestämisestä ja toimin erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Yksiköstä saavat neuvoa ja ohjausta niin harvinaissairaat, heidän läheisensä kuin ammattilaisetkin.

Vertaistuki on arvokas asia!

Vertaisuus ilmenee lähes missä ja milloin tahansa.

Tuonosten tarina

Nummelalaisen Tanja ja Janne Tuonosen perheen johdatti mukaan Invalidiliiton jäsenyhdistyksen – Suomen Kampurajalkayhdistys Skyryn – toimintaan Jannen ja perheen 2-vuotiaan tyttären kampurajalkaisuus. Nyt Tuonoset ovat Invalidiliiton kouluttama vertaistukiperhe, joka pystyy tasaamaan kampurajalkaisten ja heidän perheidensä huolta ja näyttämään omalla esimerkillään, että kaikki ihan oikeasti järjestyy.

Lue Tuonosten tarina

Vammaisen lapsen kanssa

Kun lapsella on syntyessään tai myöhemmässä vaiheessa ilmenevä vamma tai sairaus, perhe tarvitsee tukea. Mielessä on monenlaisia kysymyksiä ja tunteita. Tietoa sairaudesta tai vammasta ja sen hoidoista sekä neuvoja erilaisten tukien hakemiseen on saatavilla.

Palvelupolku

Vastavammautuneena tarvitset kuntoutusta, apua ja tekijän kodin muutostöille sekä oikeat ammattilaiset avuksi elämän varrelle. Ennen kaikkea sinun pitäisi saada voimia arjessa jaksamiseen ja oman elämän – vaikka muuttuneenkin – jatkamiseen.

Vertaistukiperhe

Erityislapsen syntymä tai vammautuminen synnytyksessä muuttaa elämää monella tavalla. Siinä hetkessä tai myöhemmin elämän eri nivelvaiheissa on monelle perheelle tärkeää saada toisen saman kokeneen tukea.

Vertaistukijaksi

Kouluttamme ja välittämme vertaistukijoita sekä ylläpidämme vertaistukijarekisteriä. Vertaistukijana voi toimia henkilö tai perhe.

Vertaistukihenkilö

Koulutamme yksityishenkilöitä toimimaan vertaistukihenkilöinä. Näin luomme yhteyksiä samanlaisessa elämäntilanteessa olevien henkilöiden välille, mikä auttaa sopeutumaan uuteen tilanteeseen.

Vertaistukea ja tapahtumia

Tältä sivulta löydät tietoa vertaistuen tapahtumista.

Vertaistuki

Vertaistuen kautta sinä tai perheesi saatte kannustusta ja käytännön neuvoja henkilöltä, jolla on samanlainen kokemus kuin sinulla. Järjestelmällinen vertaistukitoiminta on yksi tärkeistä tehtävistämme.

Selkäydinvammat

Joka viikko yksi suomalainen saa selkäydinvamman. Selkäydinvamma voi syntyä tapaturmaisesti tai vammaan voivat johtaa myös esimerkiksi erilaiset tulehdukset, kasvaimet ja verisuoniperäiset ongelmat.

Sopeutumisvalmennus

Sopeutumisvalmennuskursseillamme sinulla on mahdollisuus jakaa kokemuksia saman kokeneiden kanssa ja ehkä oppia heiltä jotakin uutta. Tarjoamme voimavarakursseja ja pari- ja perhekursseja.