Vertaistuki

Harvinaisperheiden tapaaminen Ilmajoella

Tervetuloa mukaan erityisperheille suunnattuun Ilooseen iltapäivään 7.9.2019 klo 12-16 Toiskan maatilalle!

VERTAISRYHMÄT TOIMIMAAN!

Kurssilla saat perusvalmiuksia vertaisryhmän perustamiseen ja ohjaamiseen sekä vinkkejä ryhmän sisältöihin. Perehdyt TuleApu-hankkeen (tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille) tuottamaan omahoitomateriaaliin, jota voi käyttää vertaisryhmän tapaamisissa

Suuri kiitos - vertaistukijoille!

Tänään 18.10 vietetään Kansainvälistä vertaistuen päivää (Global Peer Supporter Celebration Day), jonka ajatuksena on huomioida ja juhlistaa vertaistukijoiden tekemää arvokasta työtä. Päivää vietetään vuosittain lokakuun kolmantena torstaina. Invalidiliiton vertaistukitoiminnasta vastaavana työntekijänä haluan myös tänään kiittää Invalidiliiton koulutettuja vertaistukijoita.

Helena Skogström, Klaukkala

Diagnoosi: Reisi-amputaatio, alavartalon murskavammat liikenneonnettomuudessa

Jenni Kuusela

Toimin Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelijana. Tehtäviini kuuluu muun muassa yksikön toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä harvinaisten asioihin vaikuttaminen. Vastaan työssäni vertaistukitoiminnasta, harvinaisille suunnattujen tapahtumien järjestämisestä ja toimin erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Yksiköstä saavat neuvoa ja ohjausta niin harvinaissairaat, heidän läheisensä kuin ammattilaisetkin.

Vertaistuki on arvokas asia!

Vertaisuus ilmenee lähes missä ja milloin tahansa.

"Kyllä asiat järjestyvät"

Nummelalaisen Tanja ja Janne Tuonosen perheen johdatti mukaan Invalidiliiton jäsenyhdistyksen – Suomen Kampurajalkayhdistys Skyryn – toimintaan Jannen ja perheen 2-vuotiaan tyttären kampurajalkaisuus. Nyt Tuonoset ovat Invalidiliiton kouluttama vertaistukiperhe, joka pystyy tasaamaan kampurajalkaisten ja heidän perheidensä huolta ja näyttämään omalla esimerkillään, että kaikki ihan oikeasti järjestyy.

Vammaisen lapsen kanssa

Kun lapsella on syntyessään tai myöhemmässä vaiheessa ilmenevä vamma tai sairaus, perhe tarvitsee tukea. Mielessä on monenlaisia kysymyksiä ja tunteita. Tietoa sairaudesta tai vammasta ja sen hoidoista sekä neuvoja erilaisten tukien hakemiseen on saatavilla.

Palvelupolku

Vastavammautuneena tarvitset kuntoutusta, apua ja tekijän kodin muutostöille sekä oikeat ammattilaiset avuksi elämän varrelle. Ennen kaikkea sinun pitäisi saada voimia arjessa jaksamiseen ja oman elämän – vaikka muuttuneenkin – jatkamiseen.

Vertaistukea harvinaisille

Vertaistuen avulla pääset jakamaan kokemuksiasi ja ajatuksiasi saman kokeneen vertaistukijan kanssa. Välitämme vertaistukihenkilöitä ja vertaistukiperheitä harvinaista sairautta sairastaville aikuisille ja perheille, joissa lapsella on harvinainen sairaus.

Vertaistukijaksi

Haluaisitko toimia vertaistukijana tai vertaisryhmän vetäjänä?

Vertaistuki

Invalidiliitossa vertaistukea antavat koulutuksen käyneet henkilöt, joilla on omakohtainen kokemus harvinaisesta sairaudesta oman sairauden tai lapsen sairauden kautta. Vertaistukea välitetään tukea kaipaaville.

Sopeutumisvalmennus

Sopeutumisvalmennuskursseillamme sinulla on mahdollisuus jakaa kokemuksia saman kokeneiden kanssa ja ehkä oppia heiltä jotakin uutta. Tarjoamme voimavarakursseja sekä pari- ja perhekursseja.