Kuvituskuvassa etäkokous meneillään.
24.9.2020
Invalidiliiton paikallisyhdistykset kokoontuivat tiistaina 22.9. suunnittelemaan vuoden 2021 toimintaa sekä pohtimaan yhdessä järjestettäviä tapahtumia ja koulutuksia alueillaan.

Perinteinen syksyn suunnittelupäivä pidettiin koronaepidemian vuoksi etänä ja ne avattiin järjestöjohtaja Terhi Jussilan saatesanoilla. Etäkokouksen teknisistä haasteista selvittiin yllättävän hyvin ja osallistujia oli paikalla kattavasti lähes kaikilla alueilla – digiloikkia on otettu siis epidemian aikana reippaasti.

– Suunnittelukokous onnistui teknisesti yllättävän helposti ja ideointi onnistui varsin hyvin etänäkin, iloitsee Etelä-Suomen järjestöasiantuntija Aapo Rantanen.

– Teknisistä haasteista selvittiin hyvin, onhan yhdistysten aktiivien kanssa oltu yhteydessä etävälineillä jo keväästä lähtien, hän jatkaa.

Suunnitteluun osallistui lähes 100 edustajaa 55 yhdistyksestä kahdeksalla eri alueella. Osalla alueista oli muodostettu myös yhdistysten omia kisakatsomoita, joissa yhdistysaktiivit kokoontuivat yhdessä suunnittelupäivään. Lisäksi järjestöasiantuntijat olivat kuulostelleet yhdistysväeltä ideoita ja toiveita jo etukäteen.

Länsi-Suomen järjestöasiantuntija Hanna Lahti iloitsee aktiivisesta ja innokkaasta kolmen maakunnan pohjalaisjoukkueesta.

– Suunnittelupäivän verkkotapaaminen käytiin hyvässä hengessä ja oli ilo nähdä alueen yhdistysten aito halu toimia yhdessä yhdenvertaisuuden ja esteettömyyden edistämiseksi, toteaa Lahti.

Suunnittelupäivillä iso merkitys osallisuuteen ja yhdessä tekemiseen

Perinteisten alueiden kesä- ja syyspäivien lisäksi ideoitiin mm. kuntavaaleihin ja muuhun vaikuttamiseen liittyviä tapahtumia ja tempauksia sekä alueiden mies- ja naisverkostojen toimintaa. Vaikuttamisessa korostuivat erityisesti esteettömyys ja saavutettavuus, invapysäköinti sekä vammaisneuvostojen asema. Suunnittelun pohjana käytettiin mm. tämän vuoden suunnitelmia sekä liiton ensi vuoden toiminnan painopisteitä.

Myös osallistujat kokivat etänä toteutetun suunnittelun varsin onnistuneena, vaikka palautteiden perusteella kasvokkaisia tapaamisia jo kovasti odotettiinkin.

“Kyllä nämä etätapaamiset onnistuu hyvin, mutta eivät kokonaan korvaa fyysistä kokoontumista.”

"Korona-ajasta huolimatta tulevaa on suunniteltava. Teams-kokous oli ja on hyvä apu yhteydenpidossa yhdistysten välillä.”

Suunnittelupäiviä luotsasivat tuttuun tapaan järjestöasiantuntijat. Suunnittelupäivät ovat merkittävä vuotuinen tapaaminen alueen keskeisille toimijoille, joissa yhdistyksillä on mahdollisuus vaikuttaa oman alueen yhteistoimintaan ja tavata muita yhdistystoimijoita. Suunnittelupäivät ovatkin tärkeä tapa osallistaa jäsenyhdistyksiä liiton alueellisen toiminnan suunnitteluun. Valtakunnallisten yhdistysten oma suunnittelupalaveri pidetään marraskuussa.