Piirretty mies ja nainen. Taustalla sairaala. Kuvituskuva.

Asiakasmaksut aiheuttavat ahdinkoa

30.9.2020
Tasan vuosi sitten 30.9.2019 päättyi EAPN-Finin Terveys- ja köyhyystyöryhmän verkkokysely, jossa selvitettiin, miten ihmiset selviytyvät julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista sekä lääkkeiden ja terveydenhuollon matkojen omavastuuosuuksista.

Kyselyyn vastasi 949 ihmistä, joista suuri osa käyttää paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.

Kysely osoitti, että ihmisten ja perheiden arki voi ajautua kohtuuttoman hankalaksi asiakasmaksujen ja lääkekulujen vuoksi. Terveyspalveluihin on myös matkustettava, usein huonossakin kunnossa. Vastaajat kertoivat myös, että Kela-kyytien omavastuuosuuksista monien on vaikea selviytyä. 

Tänään 30.9. 2020 työryhmä haluaa tuoda esiin näiden ihmisten äänen ja vedota päättäjiin, että vuodesta jopa vuosikymmenestä toiseen asiakasmaksuja maksavien osaa voitaisiin helpottaa. Kyselyssä löytyy paljon asianomaisten ehdotuksia tilanteiden helpottamiseksi. 

Tutustu EAPN-Finin Asiakasmaksut aiheuttavat ahdinkoa -kyselyyn (pdf).

EAPN-Fin on Suomen köyhyyden vastainen verkosto, jonka tarkoituksena on parantaa köyhyydessä elävien, syrjäytyneiden ja syrjäytymisuhassa olevien asemaa, edistää sosiaalisia oikeuksia, perusturvaa, hyvinvointia sekä itsenäistä suoriutumista. Invalidiliitto on verkoston jäsen.

Lisää tietoa EAPN-Finistä löytyy osoitteesta www.eapn.fi.

Lisätietoa: Terveys- ja köyhyystyöryhmän puheenjohtaja Tuula Paasivirta tuula.paasivirta@pp.inet.fi.
 

Jaa sosiaalisessa mediassa