Ruutukaappaus Arctic Lakeland Kainuu -verkkosivustosta
8.11.2023
85-vuotisjuhlavuottaan viettävä Invalidiliitto on jakanut Apuväline 2023 -tapahtumassa Tampereella uuden Esteettömyyden edistäjä -palkinnon. Sen sai Arctic Lakeland Kainuu -verkkosivuston esteettömyysosio, jonka ovat toteuttaneet Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Suomen Paralympiakomitea. 3000 euron suuruisen palkintosumman lahjoittaa Suomen Messusäätiö ja se ohjataan Kainuun esteettömän matkailun edistämiseen.

"Kyseessä on erinomainen sivusto, jossa on tehty esimerkillistä ja monistettavaa työtä kokonaisvaltaisen luontomatkailun esteettömyystiedon osalta. Sivustolta löytyvät Kainuun esteettömät luontokohteet, niin kesä- kuin talvireitit sekä käynti- ja kalastuskohteet erikseen eriteltyinä. Lisäksi sivuilta saa tietoa apuvälineistä, esteettömistä majoituskohteista ja ravintoloista. Maakunnallisen matkailutarjonnan kokoavan Arcticlakeland.com-sivuston esteettömyysosio on loistava esteettömyystiedon malli ja esimerkki kaikille matkailualalla toimiville", luonnehtii Invalidiliiton viestintäjohtaja Sinikka Rantala.

Verkkosivuston esteettömyysosio on tuotettu Kainuun ELY-keskuksen Maaseuturahaston rahoittamassa Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Suomen Paralympiakomitean yhteishankkeessa Kokonaisvaltaisen esteettömän luontomatkailun askelmerkit Kainuussa.

"Hankkeen toimenpiteiden keskiössä oli alusta saakka uusien teknologisten ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen reittien ja käyntikohteiden kartoituksessa sekä kohteiden esteettömyyden tason esille tuomisessa ennakkoviestinnässä", toteaa projektipäällikkö Arto Heikkinen Kajaanin ammattikorkeakoulusta.

Kainuun luontoreittien ja käyntikohteiden esteettömyystietoa sekä muuta esteettömyystietoa on tuotu esille eri käyttäjäryhmille. Esteettömän matkailun sisältöjä on integroitu Kainuun matkailun aluesivustolle arcticlakeland.comiin sekä matkailukeskusten ja yritysten (mm. vuokatti.fi-sivusto) omille verkkosivuille. Esteettömyystiedot käännetään myös englanniksi.

Kajaanin ammattikorkeakoulun tavoitteena on edistää jatkossa esteettömiä matkaketjuja Kainuun alueella. "Pidämme tätä Invalidiliitossa tärkeänä ja yhdenvertaisuutta vahvistavana kehityskohteena. Ekologisuuden lisäksi myös esteettömyys on tärkeä osa vastuullisuutta", huomauttaa Rantala.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Arto Heikkinen, Kajaanin ammattikorkeakoulu, arto.heikkinen@kamk.fi044 7101519

Projektipäällikkö Petri Rissanen, Suomen Paralympiakomitea, petri.rissanen@paralympia.fi, 050 5550345

Viestintäjohtaja Sinikka Rantala, Invalidiliitto, sinikka.rantala@invalidiliitto.fi, 040 7152235