Kuvia Helppo liikkua -viikon tapahtumista Rovaniemellä.
21.5.2021
Invalidiliiton vuosittaista Helppo liikkua -viikkoa vietettiin 17. – 23.5.2021. Tänä vuonna teemana oli esteetön pysäköinti ja esteettömien pysäköintipaikkojen luvanvarainen käyttö. Suuri kiitos kaikille kampanjaan osallistuneille yhdistyksille ja K-ryhmälle!

Yhdistykset viettivät Helppo liikkua -viikkoa aktiivisesti eri puolilla Suomea. Tietoa jaettiin paikallisissa tempauksissa ja tärkeää esteettömyyssanomaa viestittiin niin kuntapäättäjille kuin paikallisille asukkaillekin. Mediassa kirjoitettiin yhdistysten tapahtumista ja kampanja sai laajaa näkyvyyttä myös valtakunnallisesti. K-ryhmä ohjeisti kauppiaita esteettömistä pysäköintipaikoista ja muistutti asiakkaita yhdenvertaisesta asioinnista omissa kanavissaan.

Yhdistykset jalkautuivat toreilla ja pysäköintialueille

Kurikan Invalidit ry järjesti tiistaina 18.5. toritapahtuman, jonka ohjelmaan kuului mm. pyörätuoli- ja rollaattoriralli sekä apuvälineiden esittelyä. Lisäksi kokeilemaan pääsi sisäcurlingia ja bocciaa.

Siilinjärven Invalidit ry järjesti esteettömyyskävelyn torstaina 20.5. vietetyn kansainvälisen esteettömyyspäivän kunniaksi. Tempauksella haluttiin havainnollistaa apuvälineitä käyttävien ihmisten arkisia liikkumishaasteita.

Kainuun Sanomat uutisoivat Kajaanin Seudun Invalidit ry:n jalkautumisesta esteettömille pysäköintipaikoille esteettömyyspäivänä.

Muita tapahtumia järjestettiin mm. Lahdessa, Simpeleellä, Lieksassa ja Oulussa. Myös Ammattiopisto Spesian oppilaat kampanjoivat tiistaina Järvenpäässä esteettömän pysäköinnin puolesta Helppo liikkua -viikon teemaan liittyen.

Lahden Helppo liikkua -viikon tapahtumassa sähkömopoilla.
Lahden Launeen Citymarketin pihalta kerrottiin, että kaikki toimii hyvin:
invapysäköinti lähellä ovia ja parkkiruudut ovat tilavia.

Helsingin Invalidit ry halusi viikon aikana kiinnittää huomiota sähköpotkulautojen ajattelemattomaan pysäköintiin. Aihe on ajankohtainen näin kesän kynnyksellä ja koskettaa etenkin pääkaupunkiseutua, missä sähköpotkulautoja käytetään laajasti.

K-ryhmä ohjeisti kauppiaita ja asiakkaita esteettömästä pysäköinnistä

Kampanjaviikon aikana K-ryhmä ja K-kauppiaat ympäri Suomen kertoivat omasta yhdenvertaisuustyöstään ja konkreettisista toimenpiteistä, joita on tehty sen eteen, että kaikki asiakkaat ovat joka päivä yhtä tervetulleita.

Lue Helppo liikkua -viikolla julkaistut artikkelit:

Esteettömän pysäköintipaikan muistutus.
K-kauppiaat jakoivat tietoa liikkumisesteisten pysäköintipaikoista.

Helppo liikkua -viikko huomioitiin myös valtakunnallisessa mediassa

Invalidiliitto tiedotti Helppo liikkua -viikolla teemaan liittyvistä aiheista. Ne kiinnostivat valtakunnalista mediaa ja mm. tällaisia juttuja kirjoitettiin kampanjan aikana.

Ensi vuonna Helppo liikkua -viikon ajankohta on 16. - 22.5.2022 ja kansainvälinen esteettömyys- ja saavutettavuuspäivä on to 19.5.2022. Onko sinulla mielessä joku teema, jota Helppo liikkua -viikolla pitäisi tuoda esiin? Voit lähettää ehdotuksesi meille osoitteella viestinta@invalidiliitto.fi.