Etualalla vanha nainen pyörätuolissa pöydän äärellä keltainen jumppapallo kädessä, taustalla myös vanha mies ja nainen. Naisella vihreä pallo kädessä
18.11.2021
YK:n riippumaton iäkkäiden ihmisten oikeuksien erikoislähettiläs Claudia Mahler kävi Suomen vierailullaan eduskunnassa lokakuun lopussa. Vammaisfoorumia tilaisuudessa edusti Invalidiliiton sosiaali- ja- terveyspoliittinen asiantuntija Ylva Krokfors.

Mahlerin vierailu Suomessa kesti yhteensä kymmenen päivää loka-marraskuun vaihteessa. Hän kuuli ja tapasi ihmisiä lainsäätäjistä iäkkäisiin ihmisiin eri puolella Suomea. Hänen tavoitteenaan oli selvittää, onko iäkkäillä ihmisillä Suomessa mahdollisuus täysimääräisesti toteuttaa ihmisoikeuksiaan.

Iäkkäitä vammaisia ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti

Tapaamiseen eduskunnassa osallistui vammais- ja ihmisoikeusjärjestöjä. Krokfors toi siellä esille vammaisjärjestöjen näkemyksiä iäkkäiden vammaisten ihmisten epätasa-arvoisesta kohtelusta. Kunnan heikko taloudellinen tilanne näkyy esimerkiksi iäkkäiden vammaisten ihmisten säännöllisesti tarvitsemien palveluiden epäämisenä tai kotihoidon ja kuntoutuksen tuntimäärien tai kertojen vähentämisenä.

- Iäkkäillä vammaisilla ihmisillä on riskinä joutua vanhuspalveluiden ja vammaispalveluiden väliin palloteltaviksi, vaikka heillä yksilöllisten tarpeittensa mukaan olisi oikeus molempiin palveluihin, sanoi Krokfors puheenvuorossaan.

Tavoitteena kaikkien iäkkäiden tasavertaiset ihmisoikeudet

Mahler arvostaa Suomen valtion sitoutuneisuutta iäkkäiden ihmisten ihmisoikeuksien toteuttamisessa, mutta ensimmäisessä raportissaan hän kuitenkin toteaa, että valtiollisen sitoutumisen pitäisi nykyistä enemmän näkyä myös alueellisissa käytännön toteutuksissa. Todellisen inkluusion ja ikäystävällisen yhteiskunnan saavuttaminen edellyttää hänen mukaansa sekä lakimuutoksia että toimintakäytänteiden muutoksia. Tavoitteena tulee olla se, että iäkkäät ihmiset voivat täysin ja tasavertaisesti nauttia ihmisoikeuksistaan. Mahler toivookin, että raportti voisi edistää Suomen kehittymistä inklusiiviseksi ja ikäystävälliseksi yhteiskunnaksi.

Lopullinen lausunto syksyllä 2022

Mahlerin varsinainen lausunto, ”Mission report”, ilmestyy syksyllä 2022. Se toimitetaan Suomen hallitukselle, jolla on mahdollisuus kommentoida sitä. Tämän jälkeen Mahler antaa viimeistellyn raporttinsa suosituksineen, joka toimitetaan Suomen hallitukselle ja YK:n ihmisoikeuskomitealle. YK seuraa kaikkien jäsenvaltioidensa, myös Suomen ihmisoikeustilannetta.

Lue edustaja Mahlerin ensimmäinen lausunto Suomen tilanteesta (englanniksi).

Tutustu myös uutiseen Mahlerin vierailusta (englanniksi).