Auli Malimaa
14.3.2024
Ja meitähän oli kaikenlaisia naisia viettämässä Kansainvälistä naistenpäivää. Invalidiliiton woimawebinaari kokosi naisia ja naiseksi itseänsä tuntevia niin ruudun ääreen kuin kymmeneen ”kisakatsomoon” ympäri Suomea. Yhteensä osallistujia oli lähes 250.

Webinaarissa onnellisuusvalmentaja Auli Malimaa herätteli pohtimaan, miksi itseään on niin vaikea rakastaa. Hän kannusti olemaan erityisen tarkkana siitä, mitä itsestään ajattelee. Kielteisistä ajatuksista voi pahimmassa tapauksessa tulla itsensä toteuttavia ennustuksia. Itsensä rakastaminen puolestaan on yhteyttä todelliseen minuuteen. Porttina rakkauteen Auli näkee hiljentymisen ja läsnäolon.

Paneelikeskustelussa Arja Ahtaanluoma, Aino Ikävalko, Darun Jaza ja Pirkko Justander jatkoivat keskustelua vammaisena naisena olemisen haasteista ja iloista. Aino kiteytti jotain olennaista toteamuksellaan ”Häpeä kasvaa varjossa, pitää olla valossa”. Vammaisten naisten paikka on siellä missä muidenkin naisten, mutta tärkeitä ovat myös vertaistuelliset kohtaamiset toisten vammaisten naisten kanssa. Yksi osallistuja totesikin, että parasta webinaarissa oli yhteisöllisyyden tunne.

Yhteisöllisyyttä ravittiin myös yhdistysten ja Tampereen Validia-talon järjestämissä tapahtumissa. Naisten päivää vietettiin ainakin keskustellen, syöden ja juoden, maljoja nostaen, saunomisen ja avantouinnin, aarrekarttojen tekemisen, kauneudenhoidon ja hieronnan merkeissä.

Ensi vuonna uudestaan!

Invalidiliiton naistyö alkoi yli kolmekymmentä vuotta sitten. Liitto on ollut jäsenenä 20 vuotta Vammaisjärjestöjen naisverkostossa. Vammaisten naisliikettä edistää vahvasti myös Invalidiliiton jäsenyhdistys, Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys Rusetti. Rusetti edistää vammaisiksi tytöiksi ja naisiksi identifioituvien hyvinvointia, unelmien toteuttamista ja voimaantumista.