Invalidiliiton 80-vuotisjuhlaseminaarin kuva
12.11.2018
Invalidiliiton kutsuvierasseminaarissa 15. marraskuuta Helsingissä keskustellaan työstä, esteettömyydestä ja yhdenvertaisuudesta.

Tervehdyksensä Marina Congress Centerissä pidettävään tilaisuuteen tuovat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja eduskunnan puhemies Paula Risikko.

Vammaisten työllistämisen edistämisen nostavat esiin työministeri Jari Lindström ja Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen. Tilaisuudessa kerrotaan myös merkittävästä uudesta hankkeesta vammaisten työllistämisen edistämiseksi. Lisäksi julkaistaan Sopiva työ kaikille -konsepti Ilmarisen johtava asiantuntija Timo Aron johdolla.

Invalidiliitto ja Espoon kaupunki haastoivat keväällä Suomen kaupunkeja ilmoittamaan kaupunkiensa hyviä esteettömyystekoja. Haasteen otti vastaan 12 kaupunkia ja ehdotuksia esteettömyysteoiksi tuli 26. Juhlaseminaarissa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen palkitsevat ehdotusten joukosta parhaan esteettömyysteon.

Canonin toimitusjohtaja Harri Nyström, Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tiina Vesterinen, Solution Owner Hannu Nousu Kone Oyj:stä ja Scandicin esteettömyysjohtaja Magnus Berglund kertovat tilaisuudessa esteettömyyden merkityksestä yritystoiminnassa. Esteetöntä tulevaisuutta visioi futuristi, keksijä Perttu Pölönen. Yhdenvertaisuuden käsitettä ja konkretiaa nyt ja tulevaisuudessa puolestaan pohtii moninkertainen paralympiavoittaja Leo-Pekka Tähti yhdessä filosofi Maija-Riitta Ollilan kanssa.

Marina Congress Centerissä on päivän aikana mahdollisuus kokeilla esteettömyysratkaisuja VR-laseilla sekä pyörätuolin käyttöä Euroopan mestari ja paralympiamitalisti Henry Mannin opastuksella. Paikan päällä on myös esillä taiteilija Katriina Haikalan Invalidiliiton juhlavuoden kunniaksi tekemä Unboxing Humans -video- ja valokuvanäyttely.

Keskustelua voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #invalidiliitto80.