Kukkakimppu, jossa punaisia ruusuja, vihreä peikolehti ja valkoista harsokukkaa.
19.11.2021
Invalidiliiton Raimo Lindberg -palkinto on myönnetty esteettömän matkailun asiantuntija Sanna Kalmarille.

Noin 10 vuotta sitten Sanna Kalmari totesi, että esteetön matkailu on vaikeaa ja ettei siitä saa tietoa juuri mistään. Vuonna 2011 hän alkoi kirjoittaa ja toimittaa Palmuasema-nimistä blogia. Siinä hän kuvailee omakohtaisia kokemuksiaan eri kohteista ja matkustustavoista eri puolilla maapalloa.

Blogin sisältö ulottuu kohteiden kuvailusta käytännön vinkkeihin. Samalla hän rohkaisee vammaisia ihmisiä lähtemään pois neljän seinän sisältä. Blogi vastaakin monenlaiseen tiedonpuutteeseen. Lukijat ovat todenneet, että blogissa on paljon tietoa, jota ei löydä mistään muualta.

- Sanna Kalmari yhdistää matkailualaan omat aikaisemmat sosiaalialan koulutuksensa ja kokemuksensa. Siitä syntyy yhdistelmä, joka on arvokas niin yksittäiselle matkaajalle kuin alalla toimiville yrityksillekin. Viimeksi mainituille on tärkeää saada asiantuntevaa, monipuolista ja konkreettista opastusta, jotta ne oivaltavat, mitä käyttämättömiä mahdollisuuksia esteettömässä matkailussa vielä piilee. Uudet liiketoimintamahdollisuudet ovat parasta yritysten motivointia saada ne muuttamaan toimintaansa, toteaa Invalidiliiton entinen toimitusjohtaja Raimo Lindberg.

Sanna Kalmari sähköpyörätuolissa palmun alla.

Korona-aikana matkustaminen on ollut vaikeaa, aika ajoin mahdotonta. Sanna Kalmari on mahdollistanut monille nojatuolimatkailua ja toiveikkaita mielikuvia. Palmuaseman uusin tuotos on tänä keväänä alkanut Esteetön matka -talk show. Siinä Sanna Kalmari eri asiantuntijoiden kanssa keskustelee matkailun osa-alueiden toteuttamisesta ja toteutumisesta.  Sanna Kalmari on myös keskeisesti mukana toisena perustajana Invaterassi-podcastissa.

3000 euron suuruinen Raimo Lindberg -palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Aiemmin palkinnon ovat saaneet mm. Kaisa Leka, Kalle Könkkölä ja Leo-Pekka Tähti.

Lisätietoja: Raimo Lindberg, p. 0400 585106, raimo.lindberg@kolumbus.fi.