Yleisöä takaapäin henkilökohtaisen avun päivillä 2019
16.4.2019
Ensimmäistä kertaa Seinäjoella järjestetty Henkilökohtaisen avun päivä keräsi lähes 300 osallistujaa. Tapahtuma keräsi yhteen niin henkilökohtaisia avustajia, heidän työnantajiaan, kuntien työntekijöitä sekä alan muita toimijoita ja palveluntarjoajia.

Henkilökohtaisen avun päivän tärkeimpänä tavoitteena oli henkilökohtaisen avun profiilin nostaminen sekä avustajien ja heidän työnantajiensa arvostuksen kasvattaminen. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Tuki-ja osaamiskeskus Eskoo, Seinäjoen kaupunki ja Seurakuntaopiston Lapuan kampus.

Tapahtumassa kuultiin monia mielenkiintoisia puheenvuoroja. Päivät avasi eduskunnan puhemies Paula Risikko, joka muistutti vammaisjärjestöjen yhteisestä suuresta saavutuksesta ja siitä, minkä vahvan vaikuttamistyön takana oli henkilökohtaisen avun saaminen subjektiiviseksi oikeudeksi vammaispalvelulain osauudistuksen yhteydessä 2009.

– Se on kuulkaa iso asia, että vammaisilla on subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen apuun. Lakia säädettäessä oli tiukat taloudelliset raamit ja paljon tarpeita, mutta tämä saatiin tehtyä, Risikko totesi.

Asiakasnäkökulma vammaispalvelulakiin

Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen Henkilökohtaisen avun päivillä

Tapahtumassa kuultiin myös Invalidiliiton lakimies Elina Niemisen puheenvuoro asiakasnäkökulmasta vammaispalvelulakiin. Nieminen totesi, että vammaispalvelut turvaavat erityisesti vaikeimmin vammaisten henkilöiden perusoikeudet ja siksi niiden toimeenpanossa on erityisesti huomioitava herkällä korvalla asiakkaiden yksilölliset tarpeet.

– Niille vammaisille henkilöille, joille henkilökohtainen apu sopii, mahdollistaa se parhaalla mahdollisella tavalla normaalin vastuunkannon omista elämänvalinnoistaan ja niiden toteuttamisesta henkilökohtaisen avustajan avulla, Nieminen sanoi.

Nieminen muistutti myös lain tasoisesti voimassa olevan YK:n vammaisten henkilöiden yleissopimuksen velvoittavuudesta, kuin myös kohtuullisista mukautuksista vammaispalveluiden toimeenpanossa.

Invalidiliitto näkyi tapahtumassa myös järjestöjen yhteisellä esittelypisteellä. Päivän aikana ständillä käytiin monia hyviä keskusteluja ja jaettiin tietoa Invalidiliiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnasta.

– Ilahduttavan monille jaossa ollut IT-lehti olikin jo entuudestaan tuttu ja hyväksi havaittu tietopaketti, kertoi Länsi-Suomen järjestöasiantuntija Hanna Lahti.

Lahti arvioi tapahtuman runsaan osallistujamäärän kertovan myös tiedon ja tuen tarpeesta alueella.

Onnistuneen tapahtumapäivän ja osallistujien runsaan positiivisen palautteen siivittämänä Henkilökohtaisen avun päivä on mahdollisesti saamassa jatkoa Seinäjoella myös tulevana vuonna.