16.1.2018
Päivälleen 80 vuotta sitten, 16. tammikuuta 1938, perustettiin Invalidiliitto, silloiselta nimeltään Suomen Siviili- ja Asevelvollisuusinvaliidien Liitto.
Kuva
Teksti Invalidiliitto, sen alla numeroina 80 ja sen alla kolme aaltoviivaa

Invalidiliiton juhlavuoden teemana on yhdenvertaisuus ja esteettömyys. Juhlavuoden aikana Invalidiliitto on monessa mukana, liittoa ja sen toimintaa tuodaan esille muun muassa erilaisilla kampanjoilla ja alueellisilla tapahtumilla. Kirjailija Antti Tuomainen on kirjoittanut juhlanovellin Sääennuste liitolle ja taiteilija Katriina Haikala on toteuttanut videotaideteoksen liiton juhlavuoteen. Teos julkistetaan 27. helmikuuta. Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksen historiasta kertova teos Omatoimisuuden herättäjä julkistetaan tammikuussa. Juhlavuosi huipentuu juhlaseminaariin 15. marraskuuta.

Jo perustamisestaan lähtien Invalidiliitto otti tehtäväkseen muun muassa lainsäädännön kehittämisen, invalidien etujen valvomisen, ammattikasvatuksen edistämisen, valistus- ja julkaisutoiminnan, invalidien hyväksi toimivien laitosten aikaansaamisen ja hätään joutuneiden invalidien tukemisen.

Koko toimintansa ajan Invalidiliitto on halunnut muuttaa suomalaista yhteiskuntaa yhdenvertaiseksi vammaisille ihmisille ja samalla kehittää vammaisille ihmisille suunnattuja palveluja. Liikuntavammaisten ihmisten omatoimisuuden edistäminen mm. koulutuksen kautta nähtiin jo alusta alkaen yhdeksi tärkeäksi toiminnan lähtökohdaksi.

– 80-vuotias Invalidiliitto on historiansa aikana ollut monessa mukana, mutta yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaate on ollut kaiken aikaa toiminnassa voimakkaasti mukana, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sanoo.

Lisätietoja: Sinikka Rantala, viestintäjohtaja, Invalidiliitto, sinikka.rantala@invalidiliitto.fi, 040 715 2235.