Pieni ele -keräyslipas.
2.6.2020
Invalidiliiton jäsenyhdistykset osallistuivat jälleen ahkerasti Pieni ele -vaalikeräykseen vuoden 2019 eduskunta- ja europarlamenttivaaleissa.

Invalidiliiton yhdistysten osuus kerätystä potista oli EU-vaaleissa 34 787 euroa ja eduskuntavaaleissa yli 60 622 euroa. Invalidiliitto palauttaa oman liitto-osuutensa yhdistyksille täysimääräisesti.

Keräykseen osallistui eurovaaleissa 114 ja eduskuntavaaleissa 115 yhdistystä. Kaikkiaan keräykseen osallistuttiin 153 kunnan alueella.  Keskimäärin yhdistykset saivat keräyksistä suoraan itselleen noin 200 euroa, mutta vaihtelu oli suurta.

Isoimmat potit kerättiin luonnollisesti suurimpien kuntien yhdistyksissä, mutta isoja summia keräsivät myös muutama pienempi yhdistys kuten Kangasalan, Euran ja Karkkilan Seudun Invalidit. Kuntakohtaiset vaihtelut johtuivat myös siitä, kuinka moni yhdistys kunnassa osallistui keräykseen ja kuinka paljon kukin yhdistys onnistui löytämään kerääjiä.

Invalidiliiton liittohallitus päätti tukea jäsenyhdistyksiä ja palauttaa liitto-osuuden yhdistyksille. Palautettava osuus on keskimäärin 300 euroa, ja sen suuruus riippuu siitä, kuinka paljon yhdistys oli kerännyt suhteessa muihin yhdistyksiin.  Yhdistyksille palautetaan eduskuntavaalien osalta 26 966 euroa ja europarlamenttivaalien osalta 20 278 euroa. Palautukset maksetaan yhdistyksille kesäkuun aikana. Invalidiliitto on tiettävästi ainoa liitto, joka palauttaa oman osuutensa takaisin yhdistyksille.