Omatoimisuuden kehittäjä - lähikuva kirjan kannen yksityiskohdista
26.1.2018
Historiateos kertoo Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskuksen tarinan kuntoutuskeskuksen arjen, henkilökunnan ja kuntoutujien yhteistyön näkökulmasta.

Omatoimisuuden herättäjä -nimisen teoksen keskiössä on kuntoutuskeskuksen arkisen työn kehitys. Nimi kertoo kuntoutuskeskuksen tärkeimmästä tehtävästä eri vuosikymmeninä: tukea vaikeavammaista kuntoutujaa hänen pyrkimyksissään elää omatoimista ja itsenäistä elämää.

Invalidiliitto perusti Käpylän kuntoutuskeskuksen vuonna 1953 hoitamaan polioepidemian uhreja. Myöhemmin selkäydinvammaisten ja vaikeampien aivovammojen kuntoutus keskittyi Käpylään. Historiateos käsittää ajanjakson 1953–2014, jolloin toimittiin nimellä Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus. Nykyään toiminta jatkuu osakeyhtiömuotoisena nimellä Validia Kuntoutus.

Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskus ja nykyään Validia Kuntoutus Helsinki on ollut yli kuuden vuosikymmenen ajan vaikeavammaisten kuntoutuksen keskeinen toimija Suomessa. Historiateoksen on kirjoittanut historioitsija Mikko Laakso. Mikko Laakso, FL, on kirjoittanut useita historiateoksia kuntoutusalalta.

Historiateosta voi myös tilata Invalidiliiton kotisivuilta>>

Lisätietoja: Mikko Laakso, mikko.laakso@spiritus.fi, 040 555 8216