Osa pyörätuolia jossa käsi pyörällä. Kaukana kerrostaloja
6.1.2020
Valvira on pyytänyt tietoja kolmea Validia Asumisen toimipaikkaa koskien.

Mitä omistajan edustajana ajattelette tästä, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen? Mikä on mielestänne omistajan vastuu tilanteesta?

- Invalidiliitto on erittäin huolissaan tilanteesta ja edellyttää Validialta välittömiä toimenpiteitä, jotta tilanne saadaan korjattua. Kuitenkin samalla tiedostamme, että koko hoiva-alaa koettelee työvoimapula, ja se näkyy valitettavasti myös Validia Asumisen toiminnassa. Invalidiliitto omistajana edellyttää, että työntekijöitä palkataan erikseen tukitehtäviin, jotta hoitohenkilöstö voi keskittyä varsinaiseen työhönsä. Työvoimapulaan eivät vain yksittäiset toimet riitä, vaan koko alan toimintaedellytyksiä tulee kehittää.

- On erittäin tärkeää, että viranomaisten kanssa tehdään yhteistyötä, jotta asiat saadaan selvitettyä. Pidämme myös erittäin tärkeänä, että arvostetaan ihmisiä, jotka tekevät työtä erilaisissa avustamis- ja hoivatehtävissä. Se on merkityksellistä työtä vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden ja ihmisarvon edistämiseksi.

Mihin Validia Asumisen voitot menevät?

- Validia on yhteiskunnallinen yritys. Suurin osa sen voitosta käytetään yhtiön oman toiminnan kehittämiseen ja liiton toimintaan vammaisten ihmisten hyväksi, eikä tarkoituksena ole saada aikaan mahdollisimman suurta voittoa, kuten isoilla kansainvälisillä pääomasijoittajilla saattaa olla. Esimerkiksi viime vuoden osinkotuotolla laajennettiin liiton neuvontatoimintaa sekä aluetoimintaamme. Näin vammaiset ihmiset ympäri Suomea saavat liitolta paremmin tukea ja voimme auttaa jäsenistöämme entistä paremmin.

Asumispalvelutoiminta Suomessa on muuttunut viime vuosina rajusti kilpailutusten johdosta. Mitä mieltä olette kilpailutuksista erityisesti asumispalveluissa?

- Invalidiliitto on mukana vammaisjärjestöjen yhteisessä Ei myytävänä! -kansalaisaloitteessa, joka nimenomaan on tähdännyt asumispalvelujen kilpailutusten lopettamiseen. On käsittämätöntä, miksi maassamme hyväksytään kilpailutukset, joissa asumispalveluja tulee tuottaa mahdollisimman halvalla. Kun raha vain ratkaisee, on mahdotonta ylläpitää niin korkeaa palvelutasoa kuin olisi syytä. Sama ongelma on kaikilla tämän alan palveluntuottajilla, myös yhteiskunnallisilla yrityksillä. Tämä on täysin kestämätön tie.