Vammaisten kuljetuspalvelu. Kuvituskuva.
4.12.2020
Kuopiossa Aluehallintoviranomainen otti kantelukirjeen perusteella kantaa vammaisten omavastuuosuuksien epäkohtiin.

Kuljetuspalvelujen käyttäjät ovat pitkään yrittäneet saada muutosta Kuopion tapaan tulkita vpl-kuljetusten omavastuuosuuksia. Lähes puolitoista vuotta sitten Invalidiliiton Itä-Suomen vaikuttajaryhmän puheenjohtaja Hanne Lappi laati yhteistyössä aktiivisten vammaisten henkilöiden kanssa kantelukirjeen aluehallintovirastolle.  Kantelukirje sai nyt ratkaisunsa ja Kuopion kaupunki ohjataan muuttamaan hinnoitteluperiaatteensa.

Invalidiliiton järjestöasiantuntija Mika Saastamoinen ihmettelee, että miksi asiassa piti mennä kantelukirjeeseen saakka, koska asia tuntui itsestään selvältä.

– Vammaispiireistä oltiin kaupungin viranhaltioihin yhteyksissä useampaakin kertaan, mutta käytäntöä ei muutettu ja sen oikeutusta perusteltiin esimerkiksi Kuopion laajuudella ja erilaisella joukkoliikenteen saatavuudella, Saastamoinen sanoo.

Vammaiset siis maksavat enemmän omavastuuosuutta kuin he, jotka pystyisivät käyttämään paikallisbussia.

– Epätasa-arvoisin kohta Kuopion julkisessa liikenteessä on, että kaikki alle 7-vuotiaat saavat matkustaa ilmaiseksi paikallisliikenteessä, mutta julkista liikennettä korvaamaan luodussa vammaistenkyytipalvelussa lapsista meneekin maksu. He eivät enää matkustakaan ilmaiseksi, niin kuin terveiden lapset, Saastamoinen jatkaa.

Kuopion kaupungin perusturva- ja terveyslautakunta on velvoitettu antamaan 29.1.2021 mennessä selvityksen, mihin toimenpiteisiin se Aluehallintoviraston ohjeistuksen perusteella ryhtyy.

Invalidililiitto tekee vaikuttamistyötä valtakunnallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla yhteistyössä jäsenyhdistystensä kanssa.