Sähköpotkulautoja jalkakäytävällä
22.4.2024
Näkövammaisten liitto ja Invalidiliitto keräävät näkövammaisten ja liikuntavammaisten ihmisten kokemuksia yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen haitoista, ongelmista ja kohtaamisista niiden kanssa.

Ovatko sähköpotkulaudat haitanneet liikkumistasi? Oletko joutunut siirtymään pois tutulta ja turvalliselta kulkureitiltäsi hujan hajan pysäköityjen sähköpotkulautojen vuoksi? Oletko törmännyt, kompastunut tai loukannut itsesi niiden vuoksi? Onko sähköpotkulautailija törmännyt sinuun?

Liikenne- ja viestintäministeriö pyrkii ratkaisemaan yhteiskäyttöisistä sähköpotkulaudoista ja muista vastaavista liikkumisvälineistä ja niiden käytöstä aiheutuvia ongelmia. Ministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Työryhmän ehdotukset ovat tulossa lausunnolle ennen syksyä.

Lisäksi tilannekuvan seuranta jatkuu Traficomin alaisuudessa toimivassa mikroliikkumisen verkostossa. Yksi verkoston tärkeimpiä tehtäviä on seurata joidenkin kuntien käyttöön ottamien rajoitusten toimivuutta. Tämän lisäksi tarvitaan ajantasaista tietoa sähköpotkulautojen ja muun mikroliikkumisen vaikutuksista näkö- ja liikuntavammaisten itsenäiseen liikkumiseen. Alla olevan kyselyn avulla voit kertoa kokemuksistasi ja auttaa meitä tuomaan esiin esimerkkejä kohtaamisista sähköpotkulautojen kanssa.

Linkki kyselyyn: https://link.webropol.com/s/sahkopotkulautakysely

Kiitos avustasi!