Punapaitaisen ihminen kädet kannettavan tietokoneen näppäimistöllä.
4.6.2019
Invalidiliiton toisen live-chatin teemana on harvinaissairaudet. Siihen voi lähettää kysymyksiä keskiviikkona 12. kesäkuuta klo 14-18.

Chat -ruutu aukeaa kaikilla Invalidiliiton sivuilla oikeaan alareunaan. Chatissa kysymyksiin vastaavat Harvinaiset-yksikön suunnittelijat Jenni Kuusela ja Tanja Lehtimäki. Heille voit lähettää viestinä kysymyksen tai kertoa mikä harvinaisuudessa askarruttaa. Chattiin voi osallistua harvinaissairaat itse, heidän läheisensä ja ammattilaiset, jotka kaipaavat lisätietoa harvinaissairauksista. Muut käyttäjät eivät näe lähetettyjä kysymyksiä ja chatissa pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti tulleisiin kysymyksiin. Chatissa ei oteta kantaa sairauden hoitoon tai juridisiin kysymyksiin.

Chat on matalan kynnyksen paikka kysyä itseään askarruttavasta asiasta ja vastauksen saa tyypillisesti melko nopeasti. Chatissa voi kysyä nimettömänä ja käyttää nimimerkkiä, jolloin keskustelu tallentuu anonyyminä. Halutessaan voi myös antaa neuvojalle yhteystietonsa, jolloin he palaavat asiaan. Tämä on tarpeen etenkin monimutkaisemmissa ja pidempää selvitystä vaativissa tapauksissa.

Teemachatteja tulee olemaan vuoden aikana yhteensä kuusi. Seuraava on 11.9. ja sen aiheena on koulutus, työllistyminen ja yrittäjyys.