koontikuva vammaisista ihmisistä liikenteessä
7.12.2018
Emma Kainulainen, 28, käyttää ulkona liikkuessaan manuaalipyörätuolia ja sisätiloissa kyynärsauvoja. Hänellä on käytössään myös henkilökohtainen avustaja. Hän asuu Siilinjärvellä ja työskentelee Kuopiossa Tatu ry:n ryhmätoiminnan koordinaattorina. Töihin hän kulkee taksilla tai sitten henkilökohtainen avustaja ajaa perheen autoa.
Emma Kainulainen

Vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut ovat Kainulaisen mielestä kahlitsevia.

– Minä olen tottunut liikkumaan niin vapaasti, että en oikein osaa suunnitella elämääni niin pitkälle kuin kuljetuspalveluiden kanssa pitäisi. Minua ahdistaa se, että pitää tietää niin paljon aikaisemmin, jos on lähdössä taksilla.

Hyvissä ajoin ennen lähtöä pitää tietää, mihin aikaan on lähdössä ja mihin aikaan tarvitsee kyytiä takaisin.

– Ei-vammaisten ihmisten ei tarvitse tietää kuin vartin sisällä, että lähtevät taksilla. Sillä tavalla järjestelmä on kahlitsevampi vammaisille ihmisille.

Kainulaisen ystäviä ja tuttuja huolettavat myös taksien turvallisuus.

– Jos ei pääse pyörätuolista ollenkaan pois taksimatkan ajaksi, niin turvasysteemit, joilla pyörätuoli laitetaan kiinni autoon, ovat kovin monenkirjavia. Saa olla sydän syrjällään koko matkan, että pysyykö kyydissä.

En voisi käydä töissä jos en pääsisi liikkumaan

Kainulainen on itse tyytyväinen Siilinjärven taksipalveluihin ja vammaispalvelukuljetuksiin.

– Pienemmällä paikkakunnalla tunnen taksien kuljettajat, jotka ovat tulossa minua hakemaan ja voin suoraan soittaa heille. He voivat myös soittaa suoraan minulle, jos kyyti on myöhässä.

Liikkuminen on erittäin tärkeää Kainulaiselle, jolla on alaraaja-CP-vamma.

– Liikkuminen on henkisen hyvinvoinnin kannalta ihan elintärkeää. En pystyisi käymään töissä, jos en pääsisi liikkumaan. Eli myös toimeentulon kannalta se on tärkeää.

Katukiveykset ja epätasaiset tiepinnat vaikeuttavat liikkumista. Kuopion keskustassa on enemmän mukulakiviä ja kynnyksiä kuin Siilinjärvellä.

– Talvisin liukkaalla on hankalaa liikkua. Ja jos on loskaa, on toivotonta päästä eteenpäin, koska pyörätuolissani on niin pienet pyörät.

Teksti: Kirsi Tervamäki

Kansainvälinen vammaisten päivä oli 3.12.2018. Viikon aikana Invalidiliitto ja sen jäsenyhdistykset nostavat esiin vammaisten ihmisten liikkumisen ja vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Lue lisää Invalidiliiton kotisivuilta >>