26.1.2018
Invalidiliitto on mukana 11 muun valtakunnallisen vammaisjärjestön kanssa Operaatio itsenäinen elämä -hankkeessa. Hankkeella haluamme varmistaa jokaisen toisen apua jokapäiväisessä elämässään välttämättä tarvitsevan vammaisen subjektiivisen oikeuden yksilölliseen henkilökohtaiseen apuun.

Siksi haluamme tuoda esiin hyödyt, jotka työsuhteeseen pohjautuva työnantajamalli tuo niin vammaiselle henkilökohtaisen avun tarvitsijalle, kuin yhteiskunnalle ja eri toimijoille. Tämän lisäksi tulee olla asiakasseteli ja muun palvelutuotannon kautta turvattu henkilökohtainen apu niille, jotka eivät kykene tai halua toimia työnantajina.

Operaatio itsenäinen elämä kävi vuoden alussa tutustumassa Keski-Uudenmaan avustajakeskukseen. Toivottavaa on, että tulevaisuudessa saataisiin maakunnallisia avustajakeskuksia koordinoimaan ja tukemaan työnantajuutta sekä yhtenäistämään ja tehostamaan toimintakäytänteitä.

Operaatio itsenäinen elämä on järjestämässä yhdessä Eduskunnan Vammaisasioiden yhteistyöryhmän kanssa keskustelutilaisuutta vammaislain uudistamisesta ja henkilökohtaisen avun työnantaja -mallista. Tilaisuus pidetään 14. helmikuuta klo 14.15-15.30 Kansalaisinfossa Eduskunnan Pikkuparlamentissa. Tilaisuudessa kuullaan mm. Vammaisasioiden yhteistyöryhmän, puolueryhmien, sosiaali- ja terveysministeriön sekä järjestöjen puheenvuoroja.

Lisätietoja löydät hankkeen Facebook-sivuilta sekä aihetunnisteella #itsenainenelama