Siniset autonrenkaiden jäljet lomittain
3.2.2023
Toimivat taksipalvelut ovat tärkeitä, jotta vammaiset ihmiset pystyvät liikkumaan kodin ulkopuolella.

Vammaispalvelulain perusteella järjestettävät kuljetuspalvelut voivat olla joillekin vammaisille ihmisille ainoa mahdollisuus kodin ulkopuoliseen liikkumiseen.  Keskeisiä asioita ovat luotettavuus ja turvallisuus. 1.1.2023 alkaen kuljetuspalvelujen järjestämisvastuu on siirtynyt hyvinvointialueille ja yhtenäisten käytänteiden rakentaminen alueilla on alkanut. Kuljetuspalveluiden kilpailuttaminen on yksi keino kuljetuspalveluiden järjestämisessä. Asiakasosallisuus on keskeinen osa palveluiden hankintaprosessia.

Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen ja lakimies Elina Nieminen laativat yleisön pyynnöstä ”Asiakkaan näkökulmasta huomioitavia asioita vammaispalvelulain vaikeavammaisten kuljetuspalveluiden kilpailutuksessa” -asiakirjan. Tätä asiakirjaa ovat päivittäneet joulukuussa 2022 Sinikka Winqvist ja Riitta Saksanen.

– Vaikeavammaisten kuljetuspalveluita voidaan järjestää hyvin eri tavoin. Riippumatta valitusta järjestämistavasta, hyvinvointialueen tulee aina varmistaa, että vaikeavammainen ihminen kykenee yksilöllisistä lähtökohdistaan käyttämään palvelua. Kilpailutus on vain yksi keino järjestämisvalikoimassa, Nieminen toteaa.

– Toivomme, että kyseinen asiakirja kuluu useiden niin niin itse palvelua käyttävien vaikeavammaisten ihmisten, kuin myös muiden asiasta päättävien ja alan toimijoiden käsissä, Saksanen sanoo.

Työpaperiin on koottu keskeisimmät asiakkaan oikeuksiin vaikuttavat teemat, jotka helpottavat asiakokonaisuuden hallintaa ja parantavat asiakkaiden palveluita. Kommentteja ja kehittämisehdotuksia työpaperin osalta otetaan mielellään vastaan.

Lisätietoja:
Sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Riitta Saksanen, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi
Lakimies, Elina Nieminen, elina.nieminen@invalidiliitto.fi