Siniset autonrenkaiden jäljet lomittain

Miten kilpailuttaa vaikeavammaisten kuljetuspalveluita?

27.8.2019
Taksimarkkinat ovat muuttuneet merkittävästi vuosi sitten kesällä tapahtuneen taksiliikenteeseen kohdistuvien lainsäädäntömuutosten seurauksena.

Muutokset ovat aiheuttaneet paineita myös kunnille, jotka järjestävät vammaispalvelulain perusteella vaikeavammaisten kuljetuspalveluita. Uusia tehokkaampia tapoja kuljetuspalveluiden järjestämiseksi otetaan käyttöön eritavoin eri alueilla, jotta palvelutaso pystyttäisiin säilyttämään myös tulevaisuudessa. Kuljetuspalveluiden kilpailuttaminen on ollut tässä yksi keino kuljetuspalveluiden järjestämisessä. Asiakasosallisuus on keskeinen osa palveluiden hankintaprosessia.

Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen ja lakimies Elina Nieminen ovat yleisön pyynnöstä laatineet ”Asiakkaan näkökulmasta huomioitavia asioita vammaispalvelulain vaikeavammaisten kuljetuspalveluiden kilpailutuksessa” -asiakirjan.

– Vaikeavammaisten kuljetuspalveluita voidaan järjestää hyvin eri tavoin. Riippumatta valitusta järjestämistavasta, kunnan tulee aina varmistaa, että vaikeavammainen ihminen kykenee yksilöllisistä lähtökohdistaan käyttämään palvelua. Kilpailutus on vain yksi keino järjestämisvalikoimassa, Nieminen toteaa.

– Toivomme, että kyseinen asiakirja kuluu useiden niin niin itse palvelua käyttävien vaikeavammaisten ihmisten, kuin myös muiden asiasta päättävien ja alan toimijoiden käsissä, Saksanen sanoo.

Työpaperiin on koottu keskeisimmät asiakkaan oikeuksiin vaikuttavat teemat, jotka helpottavat asiakokonaisuuden hallintaa ja parantavat asiakkaiden palveluita.

– Vastaanotamme mielellämme kehittämisehdotuksia asiakirjan jatkokehittämistä varten, Saksanen ja Nieminen sanovat.

Asiakirjan löydät täältä >>

Lisätietoja:
Sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Riitta Saksanen, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi
Lakimies, Elina Nieminen, elina.nieminen@invalidiliitto.fi