Kuvituskuvassa esiintyjät.
12.2.2021
Invalidiliiton nuorten vaikuttajien, Nuorisoyhteistyö Seitin ja Parasta Nuori -hankkeen toiminnassa mukana olevat nuoret kokoontuivat verkossa vaikuttamisviestinnän aiheiden äärelle 6.-7.2.2021. Yli kahdenkymmenen nuoren joukko oli koneen äärellä kuuntelemassa ja pohtimassa, miten omat viestit saa tuotua esiin ja mitä vaikuttamistoiminnassa mukana oleminen vaatii.

Omista kokemuksistaan viikonlopussa kertoivat Ilmari NurminenRosa Meriläinen ja Ina Mikkola sekä pyörisnaisina somessa tunnettu kaksikko Nina Kiintonen ja Jasmine Repo. Viikonlopun aikana työstettiin myös oman elämän aiheita kuviksi ja sanoiksi meemejä ja rap-lyriikkaa käyttäen.

Kansanedustaja Ilmari Nurminen kertoi puheenvuorossaan, miten maailmanparantaminen voikin muuttua äkkiä työksi ja miltä tuntuu, kun tulee nuorena opiskelijana valituksi kansanedustajaksi. Nuoret toivat Nurmiselle esiin omia huoliaan erityisesti Kelan toimintaan liittyen ja yhdessä päätettiin lähteä työstämään yhteistä Kela-iltaa, missä näitä asioita ja niiden ratkaisuehdotuksia voitaisiin pohtia paremmin.

Nuoret odottivat viikonlopulta etukäteen tietoa, vinkkejä vaikuttamiseen ja uusia ideoita. Yhtä lailla odotettiin myös yhteisöllisyyttä, etäseuraa ja luovuutta.  Palautteen mukaan tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan viikonlopun aikana ja osallistujat saivat innostusta ja inspiraatiota.

Mielestäni viikonloppu onnistui todella hyvin. Vielä olisin kuitenkin kaivannut enemmän tietoa järjestövaikuttamisesta, tapahtumaan osallistunut Anna-Lotta Maalo kommentoi viikonloppua asettaen samalla toiveita tuleville tapaamisille.

Rosa Meriläisen viesti tapahtumassa kosketti monia nuoria.

Kannatelkaa toisianne ja muistakaa, että itsetunto rakennetaan yhdessä, Meriläinen muistutti.

Vaikuttaminen vaatii aina paljon rohkeutta. Siksi on tärkeää, että saa tukea toisilta ja uskoo asiaansa, hän kannusti.

Vaikuttamiseen liittyen nuoret ovat tänä vuonna suunnitelleet Kela-yhteistyön lisäksi eduskunnan Vammaisasiain yhteistyöryhmän tapaamista sekä mielenterveysaiheisen tapaamisen järjestämistä.