Pirkanmaan kunnat kartalla. Vieressä apuvälineillä ja ilman apuvälineitä liikkuvia ihmisiä.
2.10.2023
Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -webinaarisarja on edennyt puoliväliin. Keskustelutilaisuuksia on jäljellä kaksi: Keskiviikkona 4.10. esitellään lähitorien palveluja, neuvontaa ja ohjausta. Viimeisellä kerralla 25.10. teemana on vammaispalvelut arjen ja osallisuuden mahdollistajana.

Pirkanmaan vammaisjärjestöjen verkosto kutsui hyvinvointialueen vammaispalvelujen johtajat pohtimaan, miten pirkanmaalaiset vammaiset henkilöt ja heidän läheisensä saisivat tietoa uudella tavalla organisoiduista vammaisten ihmisten palveluista. Syntyi neljän kerran webinaarisarja: Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista. Invalidiliitto on mukana järjestämässä webinaareja.

Järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteistyöstä oli saatu hyviä kokemuksia Etelä-Pohjanmaalta, jossa vastaava webinaarisarja toteutettiin keväällä 2023. Pirkanmaalla yhteistyöhön pyydettiin myös hyvinvointialueen vammaisneuvosto, jonka jäsenille on varattu kommenttipuheenvuoro jokaisessa webinaarissa. Vammaisneuvosto tuo keskusteluun kokemustietoa ja tarkastelee, miten vammaisten henkilöiden osallisuus ja oikeudet toteutuvat kulloinkin esiteltävänä olevassa palvelukokonaisuudessa.

"Moninäkökulmainen ja kiireetön vuoropuhelu rakentaa yhteistä ymmärrystä vammaisten henkilöiden tarpeista. Yhteisesti keskustelemalla voimme kehittää palveluista yhä parempia", toteaa Milla Ilonen, Invalidiliiton Sisä-Suomen järjestöasiantuntija.

Toteutuuko yhdenvertaisuus tiukassa taloustilanteessa?

Webinaarit alkoivat Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaispalvelujen organisaation esittelyllä. Toisella kerralla puhuttiin omaishoidosta, perhehoidosta ja henkilökohtaisesta avusta. Osallistujia on ollut molemmilla kerroilla Teams-yhteyksin noin 70 ja paikan päällä Kuurosokeiden toimintakeskuksella seitsemän. Läsnä-tilaisuutta haluttiin tarjota henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää tietokonetta tai jotka tarvitsevat viittomakielen tulkkausta.

Ensimmäisessä webinaarissa huolta herätti muun muassa asumispalvelujen tilanne. Pirkanmaalla 400 kehitysvammaista henkilöä odottaa asumispalvelupaikkaa. Asuntokanta on vanhentunutta ja 17 asumisyksikköä ei täytä nykyasumisen standardeja. Näissä asuinpaikoissa asukkailla ei esimerkiksi ole omia wc- tai suihkutiloja. Vaikeavammaisten asuminen tuotetaan pääasiassa ostopalveluilla, joihin ei tällä hetkellä ole jonoa. Myös kuljetuspalvelupäätökset puhututtivat.

"Me vammaiset ihmiset joudumme aina anelemaan, mihin saamme matkustaa. Tämä ei ole yhdenvertaista verrattuna vammattomiin asukkaisiin", totesi eräs osallistuja.

Toisessa webinaarissa kysyttiin muun muassa, mistä löytyy tietoa alaikäisten vammaisten lasten ja heidän perheidensä palveluista. Kysymykseen luvattiin palata viimeisessä webinaarissa. Maksuttomiin webinaareihin voi liittyä kello 16–18 tapahtumakutsusta löytyvän linkin kautta. Ennakkoilmoittautumisia ei tarvita.

4.10.2023 Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista

25.10.2023 Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista