YPK-merkin materiaaleja pöydällä
18.3.2024
Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki on osoitus halusta kehittää toimitilojen ja palveluiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Kysyimme mitä mieltä merkin nykyiset käyttäjät siitä ovat ja etsimme uusia yhdenvertaisia palveluita tarjoavia organisaatioita mukaan YPK-perheeseen.

YPK-merkki on kehitetty kaikkien palveluntarjoajien yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi. Merkin voi tilata Invalidiliiton verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Tilaajalle lähetetään itsearviointilomake, jonka avulla voi arvioida esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista omissa tiloissaan ja toiminnassaan. Samalla lähetetään myös Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki, jonka voi ottaa käyttöön heti materiaalin vastaanottamisen jälkeen.

Toteutimme alkuvuonna kyselyn YPK-merkin jo käyttöön ottaneille. Kaikki vastanneet kokevat esteettömyyden ja saavutettavuuden itsearviointi -lomakkeen käytön erittäin tai melko helpoksi. Suurin osa vastaajista kokee viestinnän YPK-merkistä erittäin toimivaksi tai melko toimivaksi. Tukimateriaalia omaan viestintään ja henkilöstön koulutusta esteettömyydestä monet merkin käyttäjät kaipaavat vielä lisää. Merkin yleistä näkyvyyttä tulisi vastaajien mielestä myös parantaa ja tehdä tunnetummaksi mitä merkki tarkoittaa.

”Kuuntelemme tarkalla korvalla merkin käyttöön ottaneilta saatua palautetta. Otamme mielellämme vastaan toiveita ja kehitysehdotuksia, miten voisimme yhdessä lisätä merkin näkyvyyttä ja saada yhä useamman tahon kiinnittämään huomiota palveluiden esteettömyyteen ja saavutettavuuteen”, esteettömyysasiantuntija Noora Piipponen sanoo.

Tutustu tarkemmin YPK-merkkiin ja tilaa omasi!