Siniseksi maalatut parkkiruudut. Kuvituskuva.
7.10.2020
Esteettömiä pysäköintipaikkoja tarvitsevat ovat tottuneet siihen, että paikat ovat usein varattuja, vaikka kaikista ajoneuvoista ei löydy liikkumisesteisen pysäköintitunnusta. Lisäksi paikkojen määrässä, sijainnissa tai niiden merkitsemisessä saattaa olla puutteita. Pahimmassa tapauksessa vapaiden, esteettömien pysäköintipaikkojen puuttuminen saattaa estää vammaisen henkilön asioimisen.

Invalidiyhdistykset Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa ovat halunneet tuoda esille esteettömään pysäköintiin liittyviä epäkohtia. Yhdistykset järjestävät yhteisen tempauksen usealla eri paikkakunnalla torstaina 8.10. Tempauksen yhteydessä jaetaan tietoa esteettömästä pysäköinnistä ja kannustetaan yrityksiä ja kuntia maalaamaan esteettömät autopaikkansa sinisiksi. On huomattu, että sinisen värin ansiosta esteettömät autopaikat huomataan helpommin ja väärin pysäköiminen vähenee.

Tempauksessa yhdistykset nostavat esiin myös niitä asioita, joita omassa kunnassa voisi hieman parantaa.

– Esimerkiksi Reisjärvellä kirjaston esteetön pysäköintipaikka on kaukana, koska kulku kirjastoon on siirretty, kertoo Reisjärven Invalidien puheenjohtaja Liisa Vuorenmaa.

– Lisäksi paikka on alamäessä, joten sen käyttäminen on hankalaa. Tähän olisi syytä saada muutosta.

Invalidiliiton järjestöasiantuntija Sanna Saarimaa Oulu-Kainuun alueelta kertoo, että esteettömien pysäköintipaikkojen suhteen on edelleen melko paljon ongelmia.

– Esteettömät paikat ovat lähellä kaupan ovia ja tästä syystä houkuttelevat ihmisiä pysäköimään niille myös ilman lupaa, etenkin sään ollessa huono. Joissakin paikoissa esteettömät autopaikat saatetaan täyttää talvisin auratessa lumikasoilla ja kesäisin kukkaistutuksilla. On hyvä muistaa, että pysäköintitunnusta ei myönnetä kenellekään turhaan, vaan sairaudesta tai vammasta aiheutuu olennaista haittaa pysäköintiluvan haltijan liikkumiselle. Paikoille on todellinen tarve, Saarimaa toteaa.

Oikein pysäköimisestä muistuttavia yhdistysten edustajia löytää torstaina ainakin Oulusta, Raahesta, Haapajärveltä, Kajaanista, Pudasjärveltä, Reisjärveltä, Ylivieskasta ja Oulaisista. Tavoitteena on saada tärkeälle asialle huomiota sekä tarvittavia muutoksia esteettömiin pysäköintipaikkoihin liittyen.