8.12.2016
THL:n, Invalidiliiton ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyöhankkeessa kehitetään fyysisesti vammaisen henkilön toimintakyvyn arviointia helpottamaan täysin uudenlaista mobiilisovellusta. Hankkeen rahoittajana toimii Kela.

27.10.2016

Hanketta ja sovelluksen beta-versiota kutsutaan työnimellä ”Toimintakykyni”. Tavoitteena on, että henkilö pystyisi sovelluksen avulla arvioimaan toimintakykyään nykyistä paremmin ja välittämään siitä tietoa terveydenhuollon ammattihenkilöstölle. Ammattilaisille sovellus puolestaan tarjoaa nopean yhteenvedon käyttäjänsä elämäntilanteesta sekä selkeän dokumentaation hänen toimintakyvystään. Ratkaisu perustuu ICF-luokitukseen, jolla arvioidaan henkilön toimintakykyä.

- Asiakkaat kaipaavat usein mahdollisuutta antaa toimintakyvystään luotettavaa tietoa, jotta terveydenhuollon henkilöstö uskoisi paremmin heidän tilannearviotaan. Tähän toiveeseen pyrimme vastaamaan ja kehittämään työkaluun luotettavia arviointi- ja mittausmenetelmiä, toteaa THL:n erikoistutkija Heidi Anttila.

Käyttäjä kuvailee sovelluksessa toimintakykynsä nykytilaa ja siihen vaikuttavia ympäristötekijöitä pudotusvalikoiden avulla. Tilannetta voi kuvailla joko sanallisesti tai lisäämällä tarvittaessa kuvan mukaan. Kun halutut kohdat on täytetty, käyttäjä voi luoda pdf-dokumentin tuloksista ja lähettää sen eteenpäin, sillä prototyyppi ei ole vielä yhteydessä terveydenhuollon järjestelmiin.

- Olemme haastatelleet Validia Asumisen, Kuntoutuksen ja Ammattiopiston asiakaita kehitystyön avuksi. Validia Kuntoutus Helsingissä oli lisäksi kevään ja kesän aikana käyttäjätestauspajoja, joissa sovellusta kehitettiin paperisten mallien avulla, kertoo Invalidiliiton tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala.

- Käyttäjät arvioivat valmistumassa olevaa kehitysversiota syksyn mittaan, ja  oletan, että työstettävää vielä löytyy. Käyttäjien toiveet huomioidaan mobiilisovelluksen jatkokehitystyössä, Hiekkala lisää.