10.11.2016
Toinen ateria -kampanjan avulla Sambian ja Etiopian köyhille vammaisille kaksi ateriaa päivässä

26.5.2016

Kaksi ateriaa päivässä ei ole itsestäänselvyys kehitysmaiden vammaisille ihmisille. Invalidiliiton uusi varainhankintakampanja Toinen ateria pyrkii turvaamaan sambialaisen ja etiopialaisen kumppanijärjestön köyhille jäsenille kaksi ateriaa päivässä.

Maailman köyhimpiä ihmisiä ovat kehitysmaiden vammaiset naiset ja tytöt. Monen päivittäinen ruoan saanti on epävarmaa. Invalidiliiton uusi varainhankintakampanja Toinen ateria kerää varoja, joilla pyritään turvaamaan kehitysmaiden köyhille vammaisille ihmisille kaksi ateriaa päivässä. Tähän päästään tukemalla sambialaisen ja etiopialaisen vammaisjärjestöjen toimeentulohankkeita. Hankkeita tukemalla voidaan vaikuttaa köyhyyden syihin, eikä ainoastaan paikata sen seurauksia. Hankkeessa kasvatetaan mm. sikoja, vuohia, kanoja ja lehmiä, tarhataan mehiläisiä sekä viljellään vihanneksia ja herkkusieniä. Hankkeisiin osallistuvat vammaiset kasvattavat ammattitaitoaan ja heidän taloudellinen ja sosiaalinen asemansa kohenee tuotteiden myynnistä saatujen tulojen myötä.

Lahjoittajille terveisiä Afrikasta

Kampanjaan voi osallistua ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi tai kertalahjoituksella. Kuukausilahjoittajat saavat kiitoksena osallistumisestaan terveisiä kerran kuussa Invalidiliiton afrikkalaisten kumppanijärjestöjen jäseniltä. Kumppanijärjestöjen vammaiset naiset jakavat lahjoittajille reseptejään ja kertovat elämästään kuvien kera. Kuvissa nähdään ateriat aidosti sellaisina, miten naiset ne valmistavat ja tarjoavat, ulkokeittiöissä yksinkertaisista raaka-aineista valmistettuna, vanhoista kattiloista ja lautasilta tarjottuna.

Kampanja mukana Maailma kylässä -festareilla

Kampanja näkyy tänä viikonloppuna 28.-29.5.2016 Maailma kylässä -festareilla Helsingissä. Festivaali pidetään Kaisaniemen puistossa ja Rautatien torilla ja se on avoinna lauantaina klo 11-20 ja sunnuntaina klo 11-18. Invalidiliiton osaston löydät Mahdollisuuksien tori -teltasta, paikalta A 146. Festareille on vapaa pääsy.

Faktat

• Toinen ateria on varainhankintakampanja, jolla pyritään vahvistamaan Invalidiliiton kumppanijärjestöjen vammaisten jäsenten ruokaturvaa Sambiassa ja Etiopiassa
  • Lahjoittaja varmistaa köyhille vammaisille ihmisille kaksi ateriaa päivässä.
  • Lisätietoa kampanjasta ja lahjoittamisesta löytyy osoitteesta elämäyllättää.fi/toinenateria
  • Lisätietoa Invalidiliiton kehitysyhteistyöstä saat kansainvälisten asioiden koordinaattori Laura Poussalta numerosta 0447650662 tai osoitteesta laura.poussa@invalidiliitto.fi
  • Lisätietoa Maailma kylässä -festivaaleista löytyy osoitteesta http://www.maailmakylassa.fi/