piirroskuva, jossa työnantajan käsi ja kolme valittavaa henkilöä joista yksi pyörätuolissa
17.6.2019
Invalidiliitto on nostanut esiin Sopivaa työtä kaikille -ajattelutavan, jonka tavoitteena on parantaa fyysisesti vammaisten ihmisten työllistymistä. Asiaa edistämään on perustettu Sopivaa työtä kaikille -neuvottelukunta, jonka puheenjohtajana toimii Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

– Useat vammaiset henkilöt pystyvät tekemään työtä, kunhan työn sisältö ja tekemisen edellytykset ovat kohdallaan. Tulee myös muistaa, etteivät kaikki vammaiset henkilöt ole automaattisesti osatyökykyisiä. Kuitenkin vamma tai pitkäaikaissairaus estää liian usein työhön pääsyn tai työhön paluun. Myös nuoria ajautuu turhaan suoraan eläkkeelle. Työssäkäynnin mahdollisuus on jokaiselle työhön kykenevälle ja motivoituneelle ihmiselle tärkeä yhdenvertaisuuden kulmakivi, huomauttaa neuvottelukunnan puheenjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Tutkimusten ja selvitysten mukaan vammaisten ihmisten työllistymisaste on alhaisempi kuin muun työväestön. Ihmisoikeuskeskuksen ja Vammaisfoorumin selvityksen mukaan työikäisistä vammaisista ihmisistä on töissä vain noin 15–20 prosenttia, eläkkeellä 43 prosenttia sekä eläkkeellä ja joko palkkatyössä tai opiskelee noin 10 prosenttia. Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANEn selvityksen mukaan oikeus työhön toteutuu vammaisten oikeuksista Suomessa heikoiten.

Sopivaa työtä kaikille -neuvottelukunta Pohjonen ja Heinonen

– On hyvä asia, että uudessa hallitusohjelmassa huomioidaan myös vammaisten ihmisten työllisyyden edistäminen. Tämä on hyvin linjassa Invalidiliiton Sopivaa työtä kaikille -konseptin kanssa, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen toteaa.

Olli-Pekka Heinosen ja Petri Pohjosen lisäksi Sopivaa työtä kaikille -neuvottelukunnassa ovat mukana johtaja Tuija Oivo (työ- ja elinkeinoministeriö), ylijohtaja Mika Tammilehto (opetus- ja kulttuuriministeriö), johtaja Eveliina Pöyhönen (sosiaali- ja terveysministeriö), ylijohtaja Petri Knaapinen (Uudenmaan ELY-keskus), pääsihteeri Esa-Pekka Mattila (Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat - KY ry), toimitusjohtaja Mia Sarpolahti (Ammattiopisto Spesia Oy), johtaja Harry Nyström (Canon Oy), henkilöstöjohtaja Sini Kivekäs (Nordea), työsuhdejohtaja Petteri Huovinen (Kesko), palvelujohtaja Timo Aro (Ilmarinen), projektijohtaja Mika Pyykkö (Sitra), toimitusjohtaja Jaana Pakarinen (Vates-säätiö sr), johtaja Pekka Piispanen (Akava), johtaja Katarina Murto (STTK), johtaja Saana Siekkinen (SAK), työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén (Suomen Yrittäjät) ja asiantuntija Merja Rusanen (KT Kuntatyönantajat).

Sopivaa työtä kaikille neuvottelukunnan jäsenet

Lisätietoa:
Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, Opetushallitus, olli-pekka.heinonen@oph.fi
Pääjohtaja Petri Pohjonen, Invalidiliitto, p. 050 2842, petri.pohjonen@invalidiliitto.fi