21.2.2018
“Unboxing humans” on taiteilija Katriina Haikalan normikriittinen, yhteisöllinen videotaideteos, joka tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta - sitä kuinka huomaamattamme ja helposti laitamme ihmiset ympärillämme laatikoihin, jotta meidän olisi helpompi ymmärtää itseämme ja ympäröivän maailman kompleksisuutta.
Kuva
Ihmisenkokoisesta pahvilaatikosta näkyy mustapukuisen ihmisen alaosa.

Videoteosta esitetään viikon ajan Helsingissä Kaapelitehtaan Turbiinisalissa. Näyttely on avoinna 28.2.–6.3.2018 joka päivä klo 11–18. Näyttelyn avajaiset ovat 27. helmikuuta klo 18.

Laatikko on monimerkityksellinen. Se voi symboloida meille kategorioita, ahdasmielisyyttä tai ennakkokäsityksiä, mutta myös turvaa ja suojaavaa ulkokuorta. “Unboxing humans” kysyy osallistujiltaan: Miten sinä haluaisit tulla määritellyksi ja mitä laatikko sinulle merkitsee? Katsojaa videoteos haastaa pohtimaan kysymällä: Mitä me haluamme nähdä, kun me näemme vammaisuutta ja normeja käsittelevän videoteoksen? Minkälaisia tarinoita me haluamme kuulla ja odotamme?

– Lähdin käsikirjoittamaan tätä teosta haastattelemalla ihmisiä, joilla on kokemus toiseudesta. Pohdin teoksessani sitä, miten ennakkokäsityksemme rajoittavat omaa ajatteluamme ja sitä kautta myös toimintaamme. Meillä jokaisella on tarve tulla nähdyksi sellaisina kuin koemme olevamme eikä tulla määritellyksi ainoastaan ulkoisten ominaisuuksien pohjalta, sanoo taiteilija Katriina Haikala.

Taiteilija Katriina Haikala (s. 1977) on monialainen taiteen ja kulttuurialan ammattilainen. Välineinään Haikala käyttää liikkuvaa ja still-kuvaa, performanssia, installaatiota, piirustusta ja serigrafiaa. Haikalan on työssään erikoistunut normikriittisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisesti vaikuttaviin taidehankkeisiin, joista esimerkkejä ovat mm. Monokini 2.0. Haikala on toiminut vuosina 2007–2017 Tärähtäneet ämmät taiteilijaduon toisena perustajajäsenenä. Haikala on pitänyt näyttelyitä vuodesta 2007 lähtien niin kotimaassa kuin ulkomailla ja saanut useita valtakunnallisia ja alueellisia apurahoja. Haikalan työ on huomioitu useasti ulkomaisissa medioissa (mm. Al Jazeera, New York Times, Huffington Post ja El Pais).

Videoteos on tuotettu yhteistyössä Invalidiliiton kanssa ja kuuluu osana Invalidiliiton 80-vuotisjuhlavuoteen.

– Haluamme tällä teoksella herättää keskustelua siitä, kuinka ahtaasti usein määrittelemme toisiamme. Näemmekö ihmiset vain heidän mahdollisen vammansa kautta, emme toimitusjohtajina, opettajina tai vaikkapa vanhempina? Entä jos vamma ei olekaan näkyvä? kysyy Invalidiliiton viestintäjohtaja Sinikka Rantala