Eduskuntatalon pääaula
13.12.2018
Invalidiliitto ja eduskunnan VAMYT-ryhmä järjestivät jo perinteeksi muodostuneen tilaisuuden eduskunnassa joulukuussa. Aamukahvilla kävi parikymmentä kansanedustajaa ja virkamiestä.
Invalidiliitto eduskunnassa tapaamassa kansanedustajia

Tämä vuosi on ollut Invalidiliitolle 80-vuotisjuhlavuosi. Useat paikallaolijat onnittelivatkin 80-vuotiasta liittoa.

– Olemme kiertäneet kenttää sekä kuunnelleet ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä. On tärkeää käydä kuuntelemassa mitä ihmisillä on mielessä. Ne ovat usein ihan arkipäiväisiä asioita, kuten vaikka taksimatkat, kuntoutus ja esteettömyys, Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sanoi.

Invalidiliiton visio on yhdenvertainen ja esteetön Suomi. Sillä saralla riittää vielä töitä.

– Monissa kunnissa ja kaupungeissa on vielä ongelmia esteettömyyden kanssa, kansanedustaja Kari Kulmala (Sin.) myönsi.

– Liikkumisen esteettömyys ei ole vain esimerkiksi pyörätuolia käyttävien asia, vaan myös lastenvaunuja työntävien ja rollaattorin kanssa liikkuvien. Se ei ole keneltäkään pois, jos väylät ovat helppoja liikkua, Pohjonen sanoi.

Invalidiliitto eduskunnassa tapaamassa kansanedustajia

– Tulevaisuudessa on yhä enemmän niitä, jotka tarvitsevat esteettömyyttä. Mikä on Invalidiliiton käsitys siitä, miten Kela-kyydit toimivat tällä hetkellä? Ihmisiltä tulee erilaista palautetta kuin viralliselta taholta, kansanedustaja Kristiina Salonen (SDP) sanoi.

– Taksien saatavuus vaihtelee alueesta ja paikkakunnasta riippuen. Ihmisen antama palaute on aina oma henkilökohtainen kokemus, Pohjonen vastasi.

Loppuuko aika kesken vammaispalvelulaille?

Uusi vammaispalvelulaki herätti paljon keskustelua. Kaikki, niin opposition kuin hallituksenkin edustajat olivat yhtä mieltä siitä, että se pitäisi saada eteenpäin vielä tällä hallituskaudella. Myös Ei myytävänä -kansalaisaloite on vielä myös käsittelemättä eduskunnassa.

– Vammaislakiesitys on hyvin valmisteltu, kansanedustaja Johanna Karimäki (Vihr.) sanoi.

Karimäki ja kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (Vihr.) ovat laatineet tiedotteen, jossa esittävät, että sekä vammaispalvelulaki että Ei myytävänä -kansalaisaloite käsiteltäisiin vielä tällä vaalikaudella, eikä niiden käsittelyä tulisi sitoa sote- ja maakuntauudistukseen.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa (Kok.) toivoi myös oppositiolta jouluhenkeä, että lakeja saataisiin eteenpäin.

Invalidiliitto eduskunnassa tapaamassa kansanedustajia

Kansanedustaja Veronica Rehn-Kivi (RKP) oli huolissaan siitä, että aika voi loppua kesken. Samoilla linjoilla oli kansanedustaja Raija Vahasalo (Kok.):

– Mikään ei etene, kun on tämä sote.

– Sotesta huolimatta pitää laittaa höyry päälle, eikä vain odotella, Pohjonen sanoi.

Vilkkaissa keskusteluissa käsiteltiin vammaisten ihmisten asioita hyvin laajasti. Esteettömyyden merkityksen ja vammaispalvelulain etenemisen lisäksi keskusteltiin muun muassa digitalisaatiosta, avustajakoirista ja eduskuntatyöstä. Tilaisuudessa vierailivat myös kansanedustajat Pekka Puska (Kesk.), Sirpa Paatero (SDP), Hannu Hoskonen (Kesk.), Päivi Räsänen (KD) ja Heli Järvinen (Vihr.), Keskustan ryhmäkanslian sivistyspoliittinen sihteeri Sakari Tuomisto, Sinisten ryhmäkanslian sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Mira Hirvonen, edustaja Karimäen avustaja Teemu Huikuri sekä Eduskuntatiedotuksesta apulaistiedotuspäällikkö Rainer Hindsberg, tiedotussihteeri Harri Henninen ja suunnittelija Ulla Hirvonen.