Vammaisia piirroshenkilöitä kokouspöydän ääressä. Ikkunasta näkyy Hämeenlinna.
25.5.2022
Invalidiliiton Kanta-Hämeen aktiivit järjestivät keskustelutilaisuuden hyvinvointialueeseen vaikuttamisesta. Vammaisneuvoston ja yhdistysten yhteistyöllä on pitkät perinteet Hämeenlinnan seudulla, mutta koko alueen kattava yhteistyö vaikuttamistoiminnassa on vasta aluillaan.

– Hyvinvointialueen tuleminen mukaan peliin haastaa perinteisen kunta- ja seutukuntakohtaisen organisoitumisen, toteaa Hämeenlinnan Invalidien puheenjohtaja Pentti Nyholm.

– Tarvitsemme nyt koko hyvinvointialueen laajuista edunvalvontatyötä ja yhteistyötä, hän jatkaa.

Invalidiliiton järjestöasiantuntija Aapo Rantanen kertoi, että myös vammaisjärjestöjen työntekijät ovat pohtineet tiiviimpää yhteistyötä alueen yhdistysten ja vammaisneuvostojen kesken.

– Nykyisellään järjestöjen työntekijät tekevät vaikuttamistoimintaa hyvinvointialueen suuntaan, mutta yhdistysten panosta kaivataan vielä enemmän mukaan, toteaa Rantanen.

Paikalle oli kutsuttu myös kansanedustajat Tarja Filatov ja Johannes Koskinen, jotka molemmat ovat myös keskeisiä vaikuttajia hyvinvointialueen päättävissä elimissä. Filatov kertoi tulevista hyvinvointialueen organisaatiosuunnitelmista ja vastaili kysymyksiin koskien mm. hyvinvointialueen rahoitusta ja sen riittävyyttä.