Lentoaseman pysäköintialueen tunnus
10.5.2023
Pysäköinti liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella muuttuu Finavian pysäköintialueilla maksulliseksi 1.6.2023 alkaen. Invalidiliitto, Näkövammaisten liitto ja Paralympiakomitea katsovat, että pysäköinnin maksullisuus heikentää vammaisten ihmisten yhdenvertaista mahdollisuutta matkustaa.

Toimiva ja luotettava matkaketju on välttämätön vammaisten henkilöiden matkustamisen kannalta. Helposti saavutettava ja käytettävä pysäköinti lähellä sisäänkäyntiä on oleellinen osa tätä ketjua, sillä toimintakyvyn rajoitteiden vuoksi vammaisilla ihmisillä ei aina ole samanlaista mahdollisuutta valita pysäköintipaikkaa kuin vammattomilla ihmisillä. Julkinen liikenne ei myöskään ole kaikille vammaisille henkilöille mahdollinen vaihtoehto.

Invalidiliitto, Näkövammaisten liitto ja Paralympiakomitea ovat olleet yhteydessä Finaviaan ja vedonneet aiemman käytännön säilyttämisen puolesta. Järjestöt katsovat liikkumisesteisten henkilöiden maksuttoman pysäköinnin olevan yhdenvertaisuuslain mahdollistamaa positiivista erityiskohtelua, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden toteutuminen.

”On mielestämme perusteltua, että Finavia harkitsee päätöstään uudelleen ja entinen käytäntö säilytetään. Se on tukenut vammaisten ihmisten yhdenvertaisen liikkumisen mahdollisuutta. Aiemman käytännön säilyttäminen ylläpitäisi myös sitä vammaismyönteistä mielikuvaa, joka Finaviasta on aikaisemmin saatu”, Invalidiliiton asiantuntija Riitta Saksanen painottaa.