koontikuva vammaisista ihmisistä liikenteessä
5.12.2018
Osku Timonen, 33, on joutunut taistelemaan sen puolesta, että arkiliikkuminen sujuu. Työmatkoille hän on saanut vakiotaksin eli tuttutaksioikeuden.
Osku Timonen

Aiemmin Timonen oli jatkuvasti myöhässä töistä, koska taksi ei tullut paikalle, silloin kun piti. Timonen työskentelee suunnittelijana Tampereella Kehitysvammaisten Palvelusäätiössä Jotta kukaan ei jäisi yksin -hankkeessa.

– Oli tosi turhauttavaa olla usein myöhässä, koska se johtui itsestä riippumattomista syistä. Työntekijän myöhästely töistä on myös irtisanomisperuste, Timonen huomauttaa.

Timonen dokumentoi kaikki myöhästymiset vammaispalveluun aikajärjestyksessä perusteluineen, jotta sai tuttutaksioikeuden.

Työmatkat sujuvat nyt hyvin, mutta vapaa-ajalla haasteita vielä riittää.

– Vaikka miten hyvissä ajoin tilaa taksin edellisenä päivänä, taksi ei välttämättä tule aina ajoissa. Epävarmuus on suurin haaste taksilla liikkuessa.

Sujuva liikkuminen vaatii vammaisilta ihmisiltä sisua.

– Joka päivä saa lukea näistä taksihaasteita, miten taksi jää tulematta. Se vaatii sitkeyttä ja taistelua. Toisaalta moni on tosi väsynyt vääntämään ja tappelemaan näistä asioista.

Liikkuminen on elinehto

Timonen kulkee myös junalla ja bussilla sekä lyhempiä matkoja polkupyörällä. Hänellä on lievä liikuntarajoite.

– Junat ovat silloin tällöin myöhässä erinäisistä syistä eikä sille voi mitään.

Busseista ja erityisesti OnniBus-yhtiön autoista Timosella on positiivisia kokemuksia.

– Pelaan sähköpyörätuolisalibandya ja käytän usein Onnibussia treenimatkoilla. Tuoli kiinnitetään hyvin ja turvallisesti. Junissahan pyörätuoleja ei kiinnitetä mitenkään, Timonen huomauttaa.

Timonen toivoo, että esteetön liikkuminen huomioidaan kaikilla bussivuoroilla ja että myös muut bussiyhtiöt ottaisivat huomioon esteettömän liikkumisen.

Invalidiliiton toiminnassa pitkään mukana ollut ja tällä hetkellä Invalidiliiton liittovaltuustossa vaikuttava Timonen pitää liikkumista tärkeänä.

– Kyllä se on elinehto, että pääsee liikkumaan. Olen ollut aina aktiivinen liikkumaan ja pyrin nykyäänkin liikkumaan mahdollisimman paljon. Vanhemmilla on ollut matkatoimisto kodin yhteydessä Tuupovaarassa Joensuun lähellä, joten matkailu on dna:ssa. On tärkeää, että pääsee liikkumaan.

Taksilla liikkuminen pitää järkeistää

– Liikkuminen taksiliikenteessä pitäisi järkeistää.

Timonen kritisoi sitä, että Tampereellakin kaupunki on asiakkaan ja taksin välissä.

– Jos olisi vain asiakas ja taksi, niin taksi pystyisi tietämään välimatkat ja aikataulut. Nyt kuljetustenohjauskeskus, josta taksi tilataan, laittaa ajat aivan liian tiukalle. Vaikka olisi tilannut taksin miten ajoissa edellisenä päivänä, kuskin tietoon ajo tulee vain muutamaa minuuttia ennen lähtöä.

Ajoissa ei myöskään huomioida vaikka tietyömaita, kuten Tampereella raitiovaunutyömaata, jonka takia koko keskusta on kaivettu auki.

– Taksin pitäisi olla raketti ja lentää joka paikkaan. Siinä ei myöskään huomioida asiakkaan mahdollista avustamista. Jos asiakkaalla on vaikka pyörätuoli, niin siihen tarvitsee aikaa. Aika pitäisi olla realistinen.

Myös joka kunnalla on eri käytännöt, jotka Timosen mukaan pitäisi yhtenäistää.

– Esimerkiksi Joensuussa, josta olen kotoisin, taksi pitää tilata kahta tuntia ennen lähtöä

Erilaiset käytännöt ovat myös muuttuneet, kuten taksin käyttö kotipaikkakunnan ulkopuolella.

– Ennen piti maksaa normaali kotikaupungin omavastuu ja taksi laskutti kotikaupunkia. Tällä hetkellä pitää itse maksaa täysihinta ja hakea sitä myöhemmin kaupungilta. Eli kun esimerkiksi Joensuusta Tuupovaaraan on 56 kilometriä, minulla pitäisi olla satoja euroja rahaa taksilla liikkumiseen

Vammaiskortti auttaa liikkumisessa

Timonen kehottaa kaikki vammaisia ihmisiä hankkimaan EU:n vammaiskortin. Sen avulla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa, kun he matkustavat esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuvat liikunta- ja kulttuuritapahtumiin.

– Vammaiskortti on helpottanut liikkumista paljon, esimerkiksi junissa autetaan vaikka kantamaan tarjotinta ja sellaisia pieniä juttuja. Myös festareilla pääsee helpommin liikkumaan.

Teksti: Kirsi Tervamäki

Kansainvälinen vammaisten päivä on 3.12.2018. Viikon aikana Invalidiliitto ja sen jäsenyhdistykset nostavat esiin vammaisten ihmisten liikkumisen ja vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut. Lue lisää Invalidiliiton kotisivuilta>>