Invalidiliitto 85 vuotta. Useista pienistä päistä muodostuvat kasvot.
16.1.2023
Tänä vuonna 85 vuotta täyttävä Invalidiliitto haluaa tulevalla vaalikaudella parantaa erityisesti vammaisten ihmisten mahdollisuuksia itsenäiseen elämään ja merkitykselliseen työhön. Juhlavuotensa kunniaksi Invalidiliitto toteuttaa 85-vuotisjuhlakiertueen kahdeksalla paikkakunnalla.

”Tämä työ, jonka olemme aloittaneet, vaatii paljon työtä ja uskoa, mutta uskon, että me onnistumme.” Näin totesi Invalidiliiton ensimmäinen puheenjohtaja Eino K. Kalervo 16.1.1938 liiton perustamiskokouksessa, jossa edustettuina olivat Helsingin, Tampereen, Turun, Viipurin, Kemin, Kuopion, Lahden ja Oulun yhdistykset. Kutsuvieraana oli mm. sosiaaliministeri K.-A. Fagerholm.

Tällä hetkellä Invalidiliittoon kuuluu 143 jäsenyhdistystä, joissa on 26 000 henkilöjäsentä. ”Jäsenet tekevät Invalidiliitosta merkityksellisen ja vaikuttavan. Halumme jatkossakin olla vetovoimainen yhteisö ja saada lisää toiminnasta hyötyviä liiton toiminnan piiriin. Yhdessä jäsenistön ja vahvojen kumppaneiden kanssa voimme edistää vammaisten ihmisten oikeuksia ja saada muutoksia aikaan”, Invalidiliiton toimitusjohtaja Janne Juvakka painottaa.

Juhlakiertue ja uusia digitaalisia palveluita

Invalidiliiton 85-vuotisjuhlakiertueen paikkakunnat ovat Tampere, Seinäjoki, Oulu, Rovaniemi, Espoo, Turku, Kouvola ja Kuopio. Helmi-maaliskuussa järjestettävällä kiertueella tavataan liiton jäsenistöä ja yhteistyökumppaneita sekä järjestetään kaikille avoimet paneelikeskustelut vammaisten ihmisten palveluista.

Saavutettavien, turvallisten ja helppokäyttöisten digitaalisten palveluiden kehittäminen on Invalidiliiton toiminnassa tärkeä painopiste vuonna 2023. Vammaisten henkilöiden tarpeita kartoitettiin vuonna 2022 kyselyiden ja työpajojen avulla. Tulosten pohjalta luodut palvelukonseptit toteutetaan tämän vuoden aikana. ”Haluamme olla edelläkävijä ja kehittää jatkuvasti jäsenistöllemme parhaiten sopivia palvelumuotoja”, Janne Juvakka toteaa.

Invalidiliitto toteuttaa tänä vuonna myös fyysisesti vammaisten henkilöiden osallisuusbarometrin yhteistyössä kumppaneidensa kanssa.

Yhteiskunnan on oltava toimiva kaikille

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteet ovat ohjanneet Invalidiliiton työtä koko sen olemassaolon ajan. tavoittelee tulevalla vaalikaudella uudistuksia, joilla parannetaan vammaisten ihmisten mahdollisuuksia itsenäiseen elämään ja merkitykselliseen työhön. Liiton hallitusohjelmatavoitteet (pdf) ovat luettavissa kokonaisuudessaan Invalidiliiton sivuilla.