Evenio Oy on yksi niistä yrityksistä, joiden toimintaan koronapandemia iski isolla lekalla. Kun vanhat konsepti ei enää toiminut, piti keksiä jotain uutta. ”Tuotimme aiemmin paljon tapahtumia, mutta pandemian vuoksi ne loppuivat lähes kokonaan. Aloin silloin miettiä, minkälaista osaamista itseltä löytyy ja mitä uutta sen pohjalta voisi kehittää”, Evenion toimitusjohtaja Petra Vairimaa kertoo.
Pohdinnan tuloksena Petra päätti suunnata energiansa matkailun kehittämiseen ja matkanjärjestämiseen. Pian vastaan tuli Kestävää nostetta matkailuyrityksiin -kehityshanke, johon Eveniokin pyydettiin mukaan. ”Espoossa kehitettiin hankkeen alla nimenomaan matkailun inklusiivisuutta. Siitä tuli ahaa-elämys, että olin aiemmin ajatellut matkailua ja ohjelmapalveluita turhan kapeasti. Hankkeessa oli mukana paljon asiantuntijoita, joiden kanssa kehitettiin yhdessä esteettömiä tuotteita. Samalla sai tietoa erilaisista käsitteistä ja mitä niillä tarkoitetaan, esimerkiksi mikä on saavutettavuutta ja mikä esteettömyyttä. Ja minkälaista esteettömyyttä on, sekin on laaja käsite.”
Petra Vairimaa on myös Helsinki-opas. Hän kertoo asiakasymmärryksen ja osaamisen kehittämisen olevan oppaan työssä jatkuvaa. ”Evenio esimerkiksi tarjosi Helsinki-oppaille puolen päivän koulutuksen kuvailutulkkauksesta. Oppaan työssä tarvitaan osaamista ja ymmärrystä siitä, että asiakkaita ja tarpeita on monenlaisia. Asiakkaalla pitää olla luottamus, että kierrokselle uskaltaa lähteä, jos vaikka ei pysty kävelemään nopeasti, tai jos ei kuule tai näe hyvin.”
Petra Vairimaa on etsinyt yhteistyökumppaneita esteettömille kierroksille ja testannut niitä kokemusasiantuntijan kanssa. Tuotevalikoimassa on tällä hetkellä esteettömät kierrokset ’Taidetta ja tekniikkaa metrossa’, ’Vallisaaren Aleksanterinkierros’ sekä ’Helsingin seudun saariston historiaa ja nykyaikaa.’
”Kehitimme kohteita yhdessä Ellare Oy:n asiantuntijoiden kanssa ja testasimme niitä esteettömän matkailun ekspertti Sanna Kalmarin kanssa. Kierroksilla näki konkreettisesti minkälaisia asioita voi tulla vastaan ja että jokainen kierros on oma hetkensä, joilla voi tapahtua mitä vain. Jotta palvelu olisi luotettava, laadukas ja oikeasti saavutettava, pitää varautua kaikenlaisiin asioihin”, Petra pohtii.
Esimerkiksi satamalaiturit ovat osoittautuneet esteettömyyden kannalta haastaviksi paikoiksi, mutta yrityksistä on onneksi löytynyt halua kehittää palveluitaan saavutettavimmiksi. ”Kun ei toimita omissa tiloissa, niin on haastavampaa varmistaa, että ne paikat ja palvelut ovat esteettömiä, joihin asiakkaat pyytävät viemään. Pitää pystyä verkostoitumaan ja hakemaan kumppaneita, joilla nämä asiat ovat kunnossa. Vaatii myös vaikuttamistyötä kaupunkeihin ja kuntiin, että saadaan lisää esteettömiä ympäristöjä.”
Evenio Oy:n sivuilla on monta vastuullisuudesta kertovaa sitoumusta ja merkkiä, niiden joukossa Invalidiliiton Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki. ”Inklusiivisuus on iso ajatus yrityksen toiminnan taustalla, että kuka vain saa tulla kierroksille mukaan. On tärkeää myös viestiä ulospäin, että toiminnassa huomioidaan asiakkaiden moninaisuus” Petra Vairimaa tiivistää.
Tutustu Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkkiin
Jutun pääkuva: Sanna Kalmari