YPK-merki pöytäversiot kuvituskuvassa.
17.3.2021
Invalidiliitto selvitti alkuvuodesta 2021 Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin haltijoiden kokemuksia YPK-merkin käyttöön ottamisesta sekä Esteettömyyden ja saavutettavuuden itsearviointilomakkeen hyödyntämisestä.

Kyselyyn vastanneet kokivat, että YPK-merkki on toiminut hyvin viestinnän välineenä. YPK-merkki kertoo merkin haltijan olevan vastuullinen toimija ja tuovan mukanaan uskottavuutta. Lisäksi asiakkaiden on YPK-merkin myötä havaittu tulleen tietoisiksi merkin haltijan tarjoamista yhdenvertaisista palveluista.

"Esteettömyys ja yhdenvertaisuus ovat toimintamme perusta, koska kuntoutuskeskuksena ne ovat useille asiakasryhmillemme edellytys palveluidemme käyttöön. Merkin avulla voimme viestiä näistä asioista myös muulle asiakaskunnallemme."

“Se on ollut ensimmäinen näkyvä askel kehittää toimintojamme esteettömämmiksi.”

Itsearviointilomake nähtiin vastaajien keskuudessa hyödyllisenä välineenä. Sen avulla saa kätevästi selville, mikä on palvelun yhdenvertaisuuden tilanne ja mihin asioihin toimijan tulisi tulevaisuudessa kiinnittää vielä huomiota, jotta yhdenvertaisuus voisi toteutua palvelussa entistä paremmin.

"Kyllä, lomake oli meille hyvä alku. Se on selkeä ja siinä on hyvin olennaisimmat asiat kysytty."

"Arviointikriteerit auttavat myös tunnistamaan ja huomioimaan yhdenvertaisuuden moninaiset elementit ja kehittämään toimintaa edelleen tältä osin."

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin osalta on ehtinyt tapahtua paljon muutakin vuonna 2021. Useat yritykset ja palveluntarjoajat ovat ottaneet YPK-merkin käyttöönsä ja yksi heistä, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, julkaisi omat Yhdenvertaista palvelua kaikille -verkkosivunsa.  Ilmarisen kokemuksiin YPK-merkin käyttöönottamisesta voi tutustua lisää Ilmarisen verkkosivuilta.

Lisäksi YPK-merkin sähköinen logo on nyt saatavilla myös englanniksi! Merkin jo käyttöönottaneet saavat englanninkielisen merkin viestintä- ja markkinointikäyttöönsä YPK-merkin omasta materiaalipankista.

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin käyttöön ottaminen on helppoa. Klikkaa sinäkin Invalidiliiton verkkosivuille ja tilaa YPK-merkki omalle organisaatiollesi tai vinkkaa siitä ja sen hyödyistä eteenpäin!