Ihmisiä tietokoneiden ympärillä ja kädet kurottavat yhteen pöydän yli.
7.5.2020
Invalidiliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen monenlaista vertais- ja harrastustoimintaa. Koronakevät on pakottanut yhdistyksiä miettimään myös vaihtoehtoisia tapoja toiminnan järjestämiseen, vaikka osalle yhdistyksiä verkossa toimiminen on ollut jo ennestään tuttua.

Yleisimmin verkkovälitteisesti toteutetaan jäsenyhdistysten hallituksen kokouksia. Näin toimitaan esimerkiksi Lyhytkasvuiset – Kortväxta ry:ssä, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Sanna Leppäjoki-Tiistola.  Myös Tampereen Seudun Invalidit on aloittanut hallitusten kokousten pitämisen verkossa tämän kevään aikana. Puheenjohtaja Kari Vuorenmaa näkee verkkokokouksen hyödyt, mutta myös uuden tekniikan tuomat haasteet.

– Teams-työkalun avulla voidaan hoitaa kokoukset myös poikkeusoloissa. Toki kokous etäyhteydellä oli aluksi haastavaa, Vuorenmaa toteaa.

Lyhytkasvuiset on tottunut sosiaalisen median käyttäjä. Yhdistyksellä on käytössä omat Facebook-, Twitter- ja Instragram-kanavat, joissa tiedotetaan aktiivisesti yhdistyksen toiminnasta ja jaetaan erilaisia käytännön vinkkejä jäsenistölle.  Poikkeusolojen seurauksena yhdistys on laajentanut virtuaalista toimintaansa yhdistyksen jäsenille keskustelutuokioilla sekä teemallisilla vertaistukituokioilla verkossa. Teemoja on tulossa esimerkiksi lapsiperheille ja työn etsijöille.

Rusetti - vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys ry on toimintansa alusta saakka tarjonnut mahdollisuuden osallistua yhdistyksen kokouksiin verkon kautta. Tämä on hyvä keino lisätä osallistumismahdollisuuksia, vaikka mahdollisuutta on käytetty harvakseltaan. Suunnitteilla on myös jäsenten etätapaamisia verkossa.

Aivolisäkepotilasyhdistys Sella ry puolestaan järjestää jäsenilleen vertaistuellisia chat-istuntoja. Chateissä voi kysyä omaan sairauteen liittyvistä asioista. Yhdistys on järjestänyt myös luentosarjan jäsenilleen verkkovälitteisesti. Yhdistys kokeili taannoin myös tautikohtaisia Skype-istuntoja, mutta niistä luovuttiin vähäisen osallistumisen vuoksi.

Virtuaalinen toiminta puntarissa

Sellan puheenjohtaja Anu Heralan mielestä virtuaalitoiminnan ikävä puoli on se, ettei verkossa tavoiteta kaikkia jäseniä, koska osa heistä ei omista tarvittavia laitteita. Samoin ajattelee Rusetin puheenjohtaja Pirkko Justander. Lisäksi hän on huolissaan siitä, ettei kaikilla jäsenillä ole riittävästi digitaitoja. Jännitystä etätapaamisiin tuo myös se, toimivatko verkkoyhteydet kitkatta.

–  Virtuaalinen toiminta on kuitenkin erinomainen mahdollisuus, kun ihmiset vain ottaisivat palvelun omakseen, Herala uskoo.

Leppäjoki-Tiistolan mukaan virtuaalitoiminta voi luoda uusia osallistumismahdollisuuksia, etenkin jos yhdistyksen toimijoilla tai jäsenillä on liikkumisen kanssa haasteita, tai jos välimatkat ovat pitkiä.

– Joillekin virtuaalitoimintaan voi olla helpompi osallistua matalalla kynnyksellä, jos ei tohdi heti lähteä jäsentapaamisiin, hän pohtii.

Digi tuo lähemmäksi, kun fyysinen etäisyys rajoittaa toimintaa

Invalidiliiton jäsenyhdistysten mukaan yhdistystoiminnan suola on henkilökohtaiset kohtaamiset. Virtuaalitoiminta on hyvä lisä siihen oheen. Virtuaalisen toiminnan kautta yhdistyksen asioita voi myös hoitaa kätevästi kotoa käsin, ajasta ja paikasta riippumatta. Erityisesti poikkeusolojen aikana virtuaalisesti tai muutoin etänä järjestetty toiminta voi olla ainoa mahdollinen toimintamuoto yhdistykselle.

Invalidiliitto järjestää seuraavan virtuaalisen neuvontaklinikkansa ma 18.5. klo 17-18 teemalla Miten järjestää yhdistystoimintaa etänä? Klinikalla yhdistykset pääsevät jakamaan omia hyviä käytäntöjään ja kuulemaan muilta hyviä vinkkejä jäsenistön aktivoimiseen virtuaalisesti tai etänä.  Tule kuulemaan, kuinka yhdistykset voivat olla jäseniään #digistilähellä.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen neuvontaklinikkaan tästä linkistä.