Careeria-talon seinä. Kuvituskuva.
16.11.2020
Suomen ensimmäinen vammaisten yrittäjien ryhmä valmistuu yrittäjän ammattitutkintoon tänään maanantaina 16. marraskuuta Careeriasta. Koulutus suunniteltiin Invalidiliiton hallinnoiman Yritystä! -hankkeen ja Näkövammaisten liiton yhteistyönä. Valmistuneiden joukossa on myös Harri Pynnönen, joka perusti Harri’s Food Factory -yrityksensä vuonna 2017.

Pynnönen bongasi tiedon vammaisyrittäjän ammattitutkinnosta Facebookista.

- Mietin, että voisin hieman päivittää tietojani yrittäjyydestä, Pynnönen sanoo.

Koulutuksessa käytiin läpi muun muassa tuotteistamista, yrityksen talousasioita, verotusta, yrittäjän omaa tulosta, markkinointia, myyntiä, sopimuksia ja lakiasioita. Koulutuksessa opiskelijat kehittivät yrittäjyyttään ja yritystoimintaansa omien tavoitteidensa ja tarpeidensa mukaan.

Pynnönen kiittelee koulutusta.

- Erittäin hyvä koulutus ja erittäin hyvät kouluttajat.

Pynnösen mukaan opiskelijoiden kesken vaihdettiin paljon ajatuksia ja kokemuksia yrittäjyydestä.

Sadasta ideasta voi yksi onnistua

Pynnönen vammautui vuonna 2012. Pari vuotta kului lähinnä miettiessä, miten mennä eteenpäin.

- Sitten aloin toipua pikkuhiljaa siihen kuntoon, että pystyin ajattelemaan työntekoa. En halunnut jäädä kotiin, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuudet lääkärinlausunnon perusteella.

Pynnönen kävi vuonna 2017 keskusteluja Invalidiliiton hallinnoiman Yritystä! -hankkeen silloisen hankepäällikkö Sinikka Winqvistin kanssa.

- Olin jo aiemmin miettinyt, että perustan yrityksen. Juttelusta rohkaistuneena päätin laittaa firman pystyyn.

Ennen vammautumistaan Pynnönen toimi ravintolakokkina ja keittiöpäällikkönä sekä teki myös pientä catering-keikkaa.

Harri’s Food Factory Oy:llä on Etelä-Savon Jäppilässä kylmäsavustustilat. Siellä Pynnönen tekee pääsääntöisesti kylmäsavukalatuotteita järvikalasta. Lisäksi hänellä on kaksi katuruokavaunua.

- Yrityksen tuotekehitys toimii kaiken aikaa. Jos on sata ideaa, niin yksi idea voi onnistua.

Pynnönen nostaa yhdeksi onnistumisekseen sen, että hän on tehnyt kylmäsavuhauesta aika suositun tuotteen eli kylmäsavuhaukitartarin.

Koulutuksen tavoitteet saavutettiin

Yrittäjän päivänä syyskuun alussa 2019 käynnistyneessä Yrittäjän ammattitutkintokoulutuksessa oli mukana 17 yrittäjää ja kolme yrittäjyyttä suunnittelevaa henkilöä.

Yrittäjän ammattitutkintokoulutukselle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin ja yrittäjien osaaminen kehittyi toivotulla tavalla.

- Nyt jo päättyneessä Yritystä! -hankkeessa saatiin paljon aikaan. Olin suunnittelemassa tätä ensimmäistä saavutettavaa ja esteetöntä yrittäjän ammattitutkintoa. Hanke on myös mainittu Suomen ensimmäisessä YK:n CRPD-maaraportissa, Invalidiliiton työelämän ja yrittäjyyden asiatuntija Sinikka Winqvist sanoo.

Yritystä!-hankkeen tuella perustettiin Suomen Vammaisyrittäjät ry, joka jatkaa hankkeessa toteutettua mentorointimallia uusille yrittäjille.

Yrittäjä Harri Pynnönen.
Harri Pynnönen perusti Harri’s Food Factory -yrityksensä vuonna 2017.

Rohkeasti yrittäjäksi

- Jos miettii yrittäjyyttä, kannustan rohkeasti kokeilemaan. Ensin vaikka pienimuotoisesti ja jos se kantaa eteenpäin, sitten isompimuotoisena.

Eläkkeelle jääminen vammautumisen jälkeen ei ollut Pynnöselle vaihtoehto.

- Haluan olla yhteiskunnassa mukana. Se antaa myös henkisesti erittäin paljon. Henkisen hyvinvoinnin kannalta iso juttu.

Yritystoiminnassa on aina omat haasteensa

Pynnönen nauraa, kun häneltä kysytään haasteista yritystoiminnassa.

- Ainahan normaalissa yritystoiminnassa on omat haasteensa. Asiakkaat pitää löytää ja saada tuotteille riittävä hinta, että pystyy pyörittämään firmaa.

Pynnösellä oli tarkoitus avata kahden kaverinsa kanssa tilausravintolan viime vappuna. Koronapandemia sotki suunnitelmat, mutta nyt ravintolatoiminta on käynnistynyt: syyskuussa oli menu-iltoja ja tulossa on vielä pikkujoulutilaisuuksia.

Nyt Pynnösen katse on jo ensi kesässä ja sen suunnittelussa.

Invalidiliitto ry myönsi vastavalmistuneelle Pynnöselle stipendin hienosti suoritetuista opinnoista sekä aktiivisesta otteesta mm. nuorten työllistämiseen.

Teksti: Kirsi Tervamäki