Yhdenvertaisuus

Jenni Kuusela

Toimin Invalidiliiton hallinnoimassa Yritystä!-hankkeessa hankekoordinaattorina. Työtehtäviini kuuluu muun muassa asiakkaiden ohjaus ja neuvonta yritystoimintaan liittyvissä asioissa, erilaisten tapahtumien ja koulutusten järjestäminen, yhteistyö eri toimijoiden kanssa ja hankkeen viestinnästä vastaaminen muiden hanketyöntekijöiden kanssa.

Henrik Gustafsson

Työskentelen yhteiskuntasuhdeyksikössä lakimiehenä tarkoituksena vaikuttaa laaja-alaisesti vammaisten henkilöiden ihmis- ja perusoikeuksiin.

Petteri Pitkänen

Invalidiliiton neuvontapalvelut ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Terhi Jussila

Toimin Invalidiliiton järjestöjohtajana. Vastuullani on liiton järjestötoiminnan monimuotoinen kokonaisuus.

Elina Nieminen

Olen työskennellyt noin parikymmentä vuotta vammaisuuteen liittyvien oikeudellisten asiakysymysten asiantuntijana. Olen myös toiminut Valvirassa valtakunnallisen sosiaalihuollon ohjauksen lakimiehen virassa. Koulutukseltani olen oikeustieteiden maisteri. Minulla on vankka ja monipuolinen kokemus oikeuksien valvonnasta, lainsäädäntötyöstä ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisessa. Tällä hetkellä toimin muun muassa Vammaisten ihmisoikeuskomitean varapuheenjohtajana, Ihmisoikeusvaltuuskunnassa, Yhdenvertaisuusvaltuutetun vammaisjaostossa, Kirkon saavutettavuuden ja vammaisuuden neuvottelukunnassa. Erityisasiantuntemukseni luo pohjan aidolle vaikuttamistyölle vammaisten elämänlaadun parantamiseksi, mikä tuo motivaation omalle työlleni. #itsenäinenelämä @NieminenElina12

Apuväline 2017 -tapahtuma 9.-11. marraskuuta

Apuväline 2017 järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto yhteistyössä Näkövammaisten liitto ry:n, Sailab ry:n jaSuomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry:n kanssa.

Laura Poussa

Vastaan Invalidiliiton kehitysyhteistyöstä ja kehitysyhteistyöhankkeista Sambiassa ja Etiopiassa.

Ehdota Yhdenvertaisuus-tunnustuksen saajaa

Apuväline 2017 -tapahtuman yhteydessä jaetaan tunnustuspalkinto, jolla halutaan huomioida vammaisten yhdenvertaisuuden hyväksi työtä tekeviä tahoja. Palkinto voidaan myöntää taholle tai henkilölle, joka on edistänyt vammaisten yhdenvertaisuutta toiminnallaan tai ratkaisullaan.

Suomi 100

Invalidiliiton yksi vuoden 2017 painopisteistä on ”Yhdenvertainen ja esteetön Suomi – Suomi 100 vuotta”.

Saavutettavuus

Saavutettavuudella viitataan usein muuhun kuin fyysiseen ympäristöön. Esimerkiksi palvelut, viestintä ja verkkosivut pitää toteuttaa niin, että ne soveltuvat kaikille. Saavutettavuutta on myös ihmisten moninaisuuden huomioon ottava ilmapiiri ja asenteet.

Invalidiliiton kehitysyhteistyö mukana Maailma kylässä -festivaalilla

Invalidiliiton kehitysyhteistyö osallistuu Maalima kylässä -festivaalille Helsingin Kaisaniemessä 27. -28.5.2017.

Lue lisää tästä

Toiminta Etiopiassa

Etiopialainen kumppanijärjestömme DDI (Disability Development Initiative) on vammaisten henkilöiden itse perustama yhdistys ja sen tavoitteena on edistää liikuntavammaisten henkilöiden itsenäistä asemaa Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa.

Lue lisää kehitysyhteistyöstä

Invalidiliitto koulutti esteettömyys-kartoittajia Addis Abebassa Etiopiassa

Ympäristön esteellisyys ja koulutusmahdollisuuksien sekä työn puute tuottavat haasteita liikuntavammaisille Etiopiassa.

Lue lisää kehitysyhteistyöstä

Esteetön toimitalo

Invalidiliiton keskustoimisto sijaitsee Helsingissä Mannerheimintien varrella. Talo on Invalidiliiton rakennuttama ja nimensä mukaisesti se toimii esimerkkinä esteettömästä toimistoarkkitehtuurista. Vuonna 2008 käyttöön otetussa talossa on monia esteettömyyden kannalta olennaisia ratkaisuja.

Organisaatio

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö.

Vammaispolitiikka

Vaikuttamisen tavoitteena on kehittää ja turvata erityisesti eri tavoin fyysisesti vammaisten ihmisten arjessa palveluita ja tukitoimia. Ne liittyvät usein avustamiseen, asumiseen, liikkumiseen ja omannäköisen elämän kokonaisuuteen.

Tilauskoulutukset yhdistyksille

Koulutuskalenterissa olevien koulutusten lisäksi yhdistys tai lähiyhdistykset yhdessä voivat tilata kursseja omalle paikkakunnalleen. Kursseja myös räätälöidään tarpeen mukaan.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää toimintakyvyltään erilaisten ja fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.