Sivun videot liittyvät hisseihin. Jokaisen videon jälkeen on kuvausteksti näkövammaisia varten.

Ongelma hissin käytettävyydessä (1:44)

Kuvailu: Ongelma hissin käytettävyydessä
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Ongelma hissin käytettävyydessä. Näkövammainen nainen kävelee opaskoiran kanssa sisään kerrostalon ulko-ovesta. Hän menee hissien luo ja painaa hissin kutsupainiketta. Kuuluu merkkiääni ja vasemmanpuoleisen hissin ovi avautuu. Nainen ja opaskoira menevät hissiin ja nainen painaa kerrospainiketta. Juuri ennen kuin ovet ehtivät sulkeutua, hissiin menee vielä kaksi muuta henkilöä. He ovat menossa eri kerroksiin, ja painavat myös kerrospainikkeita. Hissi lähtee liikkeelle. Hissin pysähtyessä näkövammainen nainen kysyy: Anteeksi, oliko tämä kymppi-kerros? Hissistä pois jäävä mies vastaa: Ei, tämä on kahdeksas kerros. Hissi pysähtyy seuraavalle tasanteelle, ja näkövammainen nainen kysyy jälleen: Onko tämä kymmenes kerros? Hissistä pois jäävä nainen kuuntelee musiikkia kuulokkeilla, eikä kuule kysymystä. Näkövammainen nainen jää pois hissistä ja etsii oikeaa asunnon ovea. (Hän kertoo samalla kokemuksistaan.)  Hän huomaa olevansa väärässä kerroksessa ja palaa takaisin hissien luo. Seuraavaksi näkyy mustavalkoinen, kuvitteellinen tilanne, jossa nainen ja opaskoira astuvat ulos hissistä. Nainen kysyy: Missä kerroksessa me ollaan? Koira vastaa: Väärä kerros. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Lastenrattaat ja hissin leveys (1:30)

Kuvailu: Lastenrattaat ja hissin leveys
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Lastenrattaat ja hissin leveys. Nainen työntää lastenrattaita ja tulee vanhan kerrostalon sisäänkäynnille. Lastenrattaat ovat leveät, niissä istuu kaksi lasta. Nainen joutuu kääntymään rattaiden kanssa useaan kertaan saadakseen ulko-oven auki ja päästäkseen sisälle porraskäytävään. Hän menee hissin luo, mutta huomaa, että rattaat eivät mahdu hissiin. Nainen nostaa lapset rattaista hissiin ja jättää rattaat porraskäytävään. Seuraavaksi nainen ja rattaissa istuvat lapset menevät toisessa rakennuksessa hissiin, joka on tilava ja esteetön. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Vaarallinen hissitasanne (0:41)

Kuvailu: Vaarallinen hissitasanne
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Vaarallinen hissitasanne. Nainen peruuttaa sähköpyörätuolillaan ulos hissistä. Hissin oven edusta on ahdas ja mahtuakseen kääntymään siinä nainen joutuu menemään vaarallisen lähelle alaspäin johtavien kierreportaiden reunaa. Seuraavaksi nainen peruuttaa jälleen sähköpyörätuolillaan ulos hissistä. Kerrostasanne on sama kuin edellisellä kerralla, mutta nyt kierreportaiden eteen on laitettu suojaportti, jolloin kääntyminen on turvallista. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä tekstit www.esteeton.fi ja www.hel.fi/helsinkikaikille.

Opaskoira ja hissi (1:06)

Kuvailu: Opaskoira ja hissi
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Metroaseman esteettömyys, näkövammaiset. Näkövammainen nainen kävelee opaskoiran kanssa kadulta rakennuksen luo. Rakennuksen ulkoseinässä olevasta hissistä kuuluu äänimerkki. Nainen menee kohti hissiä seuraten valkoisella kepillä maassa olevaa opastavaa raitaa. Nainen tunnustelee kädellään rakennuksen seinää ja painaa hissin kutsupainiketta. Hissin ovet avautuvat ja nainen ja opaskoira menevät hissiin. Ovet sulkeutuvat ja nainen tunnustelee hissin seinässä pystysuunnassa olevia painikkeita, joiden vieressä on teksti kohokirjaimin.  Nainen painaa ”Metro”-painiketta. Hissin saapuessa kerrostasanteelle nainen ja opaskoira lähtevät ulos. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa kuuluu taustaääniä, kuten ohi ajavien autojen ääniä sekä hissin käytöstä aiheutuvat äänet.

Manuaalipyörätuoli ja hissi (0:44)

Kuvailu: Manuaalipyörätuoli ja hissi
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Hissi. Manuaalipyörätuolia käyttävä nainen kelaa rakennuksen käytävällä sijaitsevien kahden hissin luo ja painaa hissien välissä seinässä olevaa kutsupainiketta. Vasemmanpuoleisen hissin ovi avautuu. Nainen kelaa pyörätuolillaan sisälle hissiin. Hän painaa kolmannen kerroksen painiketta. Hissin ovi sulkeutuu ja hissi lähtee liikkeelle. Nainen kääntyy pyörätuolillaan ympäri, jolloin hissin oviaukko on kotisuoraan hänen edessään. Hissi pysähtyy ja ovi avautuu. Nainen kelaa ulos hissistä. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Sisäänkäynti, hissi ja sähköpyörätuoli (1:13)

Kuvailu: Sisäänkäynti, hissi ja sähköpyörätuoli
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sisäänkäynti, hissi, sähköpyörätuoli. Nainen tulee sähköpyörätuolilla asuinkerrostalon sisäänkäynnille. Automaattisesti toimiva ulko-ovi avautuu. Oven edustalla on ritilä ja ovessa on pieni kynnys, mutta nainen pääsee kulkemaan ovesta sisään. Nainen menee käytävää pitkin hissin ovelle ja painaa viereisellä seinällä olevaa ovenavauspainiketta. Hissin ovi avautuu ja nainen menee pyörätuolillaan sisälle hissiin. Pyörätuoli mahtuu juuri ja juuri hissiin. Nainen painaa hississä olevaa kerrospainiketta. Hissin ovi sulkeutuu automaattisesti. Hissi pysähtyy kerrostasanteelle ja nainen painaa takaviistossa hissin seinässä olevaa ovenavauspainiketta. Hissin seinällä olevasta suuresta peilistä hän näkee taakseen. Ovi avautuu ja nainen peruuttaa sähköpyörätuolillaan ulos hissistä. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Sähköpyörätuoli ja läpikulkuhissi (0:53)

Kuvailu: Sähköpyörätuoli ja läpikulkuhissi
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sähköpyörätuoli, läpikulkuhissi. Sähköpyörätuolia käyttävä nainen tulee toimistorakennuksen aulassa sijaitsevien hissien luo ja painaa hissien kutsupainiketta. Oikeanpuoleisen hissin ovi avautuu ja nainen menee sisään. Hän näyttää kulkukorttiaan kortinlukijalle ja painaa kerrospainiketta. Painikkeet on sijoitettu matalalle ja vaakasuuntaan. Hissin saapuessa kerrostasanteelle kummallakin puolella olevat ovet avautuvat. Nainen menee ulos kohtisuoraan edessään olevasta ovesta ja jatkaa matkaa toimistotalon käytävään. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Sisäänkäynti, hissi ja rollaattori (1:16)

Kuvailu: Sisäänkäynti, hissi ja rollaattori
Alussa näkyy logo, jossa on teksti: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus. Seuraavaksi näkyy teksti: Sisäänkäynti, hissi, rollaattori. Rollaattoria käyttävä nainen tulee asuinkerrostalon sisäänkäynnille ja automaattisesti toimiva ulko-ovi avautuu. Oven edustalla on ritilä ja ovessa on pieni kynnys. Nainen nostaa vähän rollaattoria päästäkseen sisälle. Hän kävelee käytävää pitkin hissin ovelle ja painaa viereisellä seinällä olevaa ovenavauspainiketta. Hissin ovi avautuu ja nainen menee sisälle. Hän kääntyy ympäri niin, että rollaattori on kohtisuoraan hissin oven edessä, jotta hissistä poistuminen on helpompaa. Painettuaan kerrospainiketta nainen tarttuu hissin seinää kiertävään tukikaiteeseen. Hissin ovi sulkeutuu automaattisesti. Hissi pysähtyessä kerrostasanteelle nainen painaa hissin seinässä olevaa ovenavauspainiketta. Ovi avautuu ja nainen menee ulos. Videon lopussa on logo: ESKE, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus sekä teksti www.esteeton.fi. Videossa ei ole ääntä.

Takaisin ESKEn videot sivulle.