Musta avustajakoira avaa ovea.
03.06.2020
Invalidiliitto korostaa kannanotossaan avustajakoiran merkitystä vammaisten ihmisten elämisen yhdenvertaisena mahdollistajana, ja vaatii avustajakoiran luovutusperusteiden kirjaamista valtakunnalliseen apuvälineoppaaseen – kuten opaskoirien kohdalla on tehty.

Fyysisesti vammaisten avustajakoiria ei vielä tällä hetkellä luovuteta julkisrahoitteisesti lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineinä, toisin kuin näkövammaisten opaskoirat luovutetaan. Apuvälinekäytännöt eivät nykyisellään ole yhdenvertaisia eri vammaryhmien kesken.

Avustajakoirien luovutusperusteiden laatimista varten perustetaan työryhmä

Avustajakoira täyttää apuvälineasetuksen määritelmän lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä. Avustajakoira luovutusperusteineen pitää vielä erikseen kirjata apuvälineeksi valtakunnalliseen apuvälineoppaaseen osaksi apuvälinepalveluprosessia. Sosiaali- ja terveysministeriön tulee ohjeistaa sairaanhoitopiirejä ja Kelaa keskinäisen työjaon sopimisesta, jotta luovutusprosessi sujuu lainsäädännön mukaisesti.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru vastasi kirjalliseen kysymykseen, että avustajakoirien luovutusperusteiden laatimista varten perustetaan työryhmä. Invalidiliitto kannattaa työryhmän perustamista ja sen toiminnan aloittamista mahdollisimman pian, jotta ohjeistus luovutusperusteista saadaan käyttöön.  Invalidiliitto on avustajakoiratoiminnan asiantuntijana mielellään mukana työryhmässä.

Invalidiliitolla on jo toimiva malli avustajakoiratoimintaan

Invalidiliitto on toteuttanut avustajakoiratoimintaa vuodesta 1994 alkaen aluksi RAY:n ja nykyisin STEA:n avustuksella ja rekisterissä on ollut tähän mennessä yli 120 avustajakoiraa käyttänyttä henkilöä.

Avustajakoiratoiminta toteutetaan moniammatillisen työryhmän voimin ja avustajakoiria kouluttavien yhteistyökumppaneiden avulla.  Vuosien kokemuksen perusteella syntynyt toimintamalli soveltuu myös sairaanhoitopiirien rahoituksella toteutettavaksi. Tällä pystytään vastaamaan myös avustajakoirien määrän lisätarpeeseen.

Invalidiliitto haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista avustajakoiratoimintaa tuomalla osaamisen, asiantuntemuksen ja verkoston päätöksenteon tueksi.

Lue Invalidiliiton kannanotto kokonaisuudessaan tästä.

Lisätietoja:

Hannu Kapanen, kuntoutusasiantuntija
hannu.kapanen@invalidiliitto.fi

avustajakoiran pentu liivit suussa.