Kuvituskuva.
10.03.2022
Liikkujien moninaisuus pitää ottaa huomioon, kun kaupunkien liikkumisympäristöä suunnitellaan. Tämän Invalidiliitto nosti esille lausunnossaan liikenne- ja viestintävaliokunnalle komission tiedonannosta EU:n uudesta kaupunkiliikenteen kehyksestä.

Euroopan komissio on antanut tiedonannon EU:n uudesta kaupunkiliikenteen kehyksestä osana ns. tehokkaan ja vihreän liikkuvuuden pakettia.

Esteetön liikkumisympäristö on toimivan matkaketjun edellytys

- On tärkeää huolehtia esimerkiksi julkisten liikennevälineiden, pysäkkien ja terminaalien ja muiden liikenteen solmukohtien esteettömyydestä sekä palvelujen saavutettavuudesta. Esteetön liikkumisympäristö on toimivan matkaketjun edellytys. Ympäristö voi joko mahdollistaa tai estää eri tavoin liikkuvien ja toimivien ihmisten yhdenvertaisia mahdollisuuksia tehdä omaan liikkumistapaansa liittyviä valintoja, Invalidiliiton vastaava esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen sanoo.

Myös reaaliaikainen tieto esteettömistä liikennepalveluista ja liikenneympäristön esteettömyydestä sekä älykkäät lipunmyyntijärjestelmät reaaliaikaisine matkustustietoineen lisäävät yhdenvertaisuutta liikennevälineiden käytössä. Saavutettavuuden kannalta lippuautomaattien käytettävyydellä ja sijoituspaikalla on suuri merkitys esimerkiksi pyörätuolia käyttävälle tai lyhytkasvuiselle ihmiselle.

Riittävän tiheä, esteetön kevyen liikenteen verkosto mahdollistaa myös fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden lähialueen liikkumisen sekä tekee julkisesta liikenteestä saavutettavamman.

Lue Invalidiliiton koko lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle komission tiedonannosta EU:n uudesta kaupunkiliikenteen kehyksestä (pdf).

Lisätietoa: Riitta Saksanen, sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija, Invalidiliitto, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi