01.02.2018

Rakennuksen käytön ja huollon turvallisuus -ohjeluonnos

Invalidiliitto kommentoi luonnosta ympäristöministeriön ohjeeksi rakennuksen käytön ja huollon turvallisuudesta.

Kommenteissaan Invalidiliitto korostaa muun muassa, että turvallisen liikkumisen ja toimimisen kannalta on tärkeää, että rakennuksissa kiinnitetään huomiota näkemiseen ja havaitsemiseen liittyviin asioihin. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi häikäisemätön ja riittävä valaistus etenkin portaissa ja luiskassa, porrasaskelmien kontrastiraidat sekä lasiovien havaintomerkit.

Invalidiliitto painottaa myös portaiden käytön turvallisuutta. Esimerkiksi läpinäkyviä lasi- tai ritiläportaita ei tulisi käyttää lainkaan. Myöskään kierreportaita ei pitäisi käyttää, koska askelmat ovat sisäreunassa liian kapeita, jolloin kulkeminen on vaarallista. Kierreportaissa sattuu paljon tapaturmia. Portaissa ja luiskissa tulee aina olla käsijohteet molemmin puolin.

Invalidiliitto toteaa lisäksi, että liiton antama lausunto ohjeluonnoksen aiemmassa käsittelyvaiheessa on huomioitu hyvin tässä nyt kommentoitavana olleessa versiossa.

Lue kaikki kommentit täältä >

Lisätietoja: Marika Nordlund, vastaava esteettömyysasiantuntija, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus, marika.nordlund@invalidiliitto.fi, 050 492 3020.