Lakikirjat ja minipyörätuoli. Kuvituskuva.
02.10.2018
Invalidiliitto ja Neuroliitto lähettivät Kelalle kirjeen 7. syyskuuta koskien vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kilpailutusta hankintalain mukaisesti.

Invalidiliitolla ja Neuroliitolla on vuosikymmenten mittainen kokemus vaativan lääkinnällisen moniammatillisen yksilökuntoutuksen palveluntuottajina. Kuntoutustoimintaa ovat toteuttaneet vahvat kuntoutuksen osaajat kuntoutujille soveltuvissa tiloissa. Lisäksi käytettävissä on kaikkein vaativimmille kuntoutujaryhmille tarvittavat sopivat laitteet ja välineet. Näillä seikoilla ei ollut Invalidiliiton ja Neuroliiton mukaan merkitystä Kelan kilpailutuksessa, vaan painoarvo oli hinnalla. Ne eivät ole vakuuttuneita joidenkin tulevien vaativan kuntoutuksen palveluntuottajien valmiuksista kuntouttaa kaikkein vaikeimmin vammaisia ihmisiä. Lisäksi hankintapäätösten perusteella kuntoutuspalvelujen alueellinen saavutettavuus on aiempaa rajallisempaa.

Kirjeessä esitetty Invalidiliiton ja Neuroliiton yhteinen viesti Kelalle on, että kuntoutuksessa tulee painottaa laadullisia seikkoja hinnan sijaan. Mikäli nyt toteutettuja hankintapäätöksiä ei voida muuttaa, pitävät Invalidiliitto ja Neuroliitto tärkeänä, ettei niihin liittyviä optiovuosia toteuteta.

Lue koko kirjeen sisältö >>